مسجد سلطان احمد سنبل هنر و زیبایی

مسجد سلطان احمد یکی از زیبایی هایی است که در سفر به استانبول باید ببینید. این مسجد تاریخی نمادی از قدرت سیاسی، شکوه معماری و یادگاری از یک دوران باشکوه تاریخی است. در تاریخ گفته میشود که مسجد سلطان احمد یک جواب قاطعانه به چالش است. بیایید ببینیم داستان ساخت این بنای تاریخی چیست و این مسجد در چه شرایطی بنا شده است؟

تاریخچه ساخت مسجد سلطان احمد

آیا میدانید مسجدسلطان احمد در چه زمانی بنا شد؟ ساخت این مسجد به سالهای آغازین حکومت سلطان احمد برمیگردد. زمانی که گستره پادشاهی عثمانی از اروپا تا آسیا و آفریقا را تصرف کرده بودند سلطان احمد در سیزده سالگی به حکومت رسید.

پادشاهی نوجوان که وارث پادشاهان بزرگی مانند سلطان سلیمان و سلطان محمد فاتح بود. دو پادشاه افسانه ای حکومت عثمانی که هرکدام افسانه های بسیاری را از شجاعت، حکمت و کشورگشایی برجا گذاشتند؛ اما سلطان احمد سیزده ساله نه جنگجو بود و نه یک نابغه سیاسی.

پادشاه اقدامی هوشمندانه کرد انجام داد که نام او را در تاریخ کشورش ماندگار کرد. صادر کردن دستور بنای بزرگترین و زیباترین مسجد جهان در شهر استانبول یکی از عواملی بود که نام این شاه جوان را در تاریخ کشور ترکیه ماندگار کرد. به‌طوری‌که پس از چند صدسال، نام او همچنان بر سر زبان مردم این کشور است.

 این مسجد شگفت‌آور که به مسجد آبی شهرت دارد سال‌ها پس از آغاز تأسیس در ۱۶۱۷ میلادی (۴۰۰ سال قبل) تکمیل شد و درست در همین سال سلطان احمد از دنیا رفت.

 مسجد سلطان احمد سنبل هنر و زیبایی

پیام فرهنگی –اجتماعی مسجد سلطان احمد

بسیاری مسجد سلطان احمد را یکی از آخرین بناهای کلاسیک دوران عثمانی می‌دانند، در معماری مسجد آبی یک پیام فرهنگی بزرگ وجود دارد و آن را می‌توان در آثار معمار بزرگ این دوران سینان و شاهکاری که در بنای مسجد آبی و آثار بعدی خود به یاد گذاشت جستجو کرد. این مسجد زیبا در قلب استانبول نمایانگر یک جنبش در معماری و هنر است که آغازگر آن سینان بود.

موقعیت نمادین مسجد سلطان احمد

انتخاب مکان مسجد آبی هوشمندانه و با اهداف سیاسی بوده است. پادشاه عثمانی مساجد خود را در مکان‌هایی دور از شهر بنا می‌کردند تا جلوی رشد شهرها را نگیرند، به این ترتیب بهترین استفاده را از تپه‌های اطراف شهر می‌کردند.

مسجد سلطان احمد بین دو مسجد ایاصوفیه و کاخ توپکایی بنا شده است. برای ساخت این مسجد در مکان فعلی چند قصر عثمانی خراب شد، اما ساخت این مسجد یک هدف مهم نیز داشت و آن تقویت عقاید مردم بود. همچنین استفاده از انگیزه‌های مذهبی مردم و جذب آنها به سوی پادشاهان عثمانی زیرا مردم اعتقاد داشتند پادشاهان عثمانی افرادی با ایمان هستند و خیرخواه ملت خود می‌باشند.

 از سوی دیگر در دوران سلطان احمد میان مسیحیان و مسلمانان درگیری‌های زیادی وجود داشت. بنای ایاصوفیه به عنوان نماد مذهبی و نشانه قدرت مسیحیان بود و مسجد باشکوه سلطان احمد در برابر این ساختمان یک پیام مهم برای مذهبیون افراطی در دو طرف داشت.

مسجد آبی

فضای بیرونی مسجد آبی طراحی‌ای متفاوت با مساجد آن زمان عثمانی دارد. این مسجد ۲۶۰ پنجره دارد که نورگیری شگفت‌آوری را ایجاد می‌کند. از نظر ظاهری نیز بسیار جذاب و زیباست. در هر بخش از این بنا داستانی حیرت‌انگیز وجود دارد.

داستان مناره‌های مسجد سلطان احمد

در زمان ساخت مسجد آبی، مساجد ۴ مناره داشتند؛ اما مسجد سلطان احمد دارای ۶ مناره است. ۴ مناره در چهار طرف مسجد قرار دارد و دو مناره دیگر نیز در کناره ها وجود دارد. در پشت ساخت این مناره‌ها داستانی وجود دارد.

براساس داستان زمانی که سلطان احمد دستور ساخت مناره‌های مسجد را داد ، فرمان داد که دارای شش مناره و طلایی‌رنگ باشد. در نامه سلطان نوشته شده بود که مسجد باید altın minare باشد، altin به معنای طلا یا طلایی است اما Alti به معنای عدد ۶ نیز هست و سازندگان به جای مناره طلایی شش مناره بنا کردند.

از طرف دیگر تا این زمان تنها مسجد اسلامی که دارای ۶ مناره بود مسجدالحرام بود و این مسئله از نظر شیوخ مکه خوشایند نبود. شیخ مکه فرمان داد که هفتمین مناره به مسجد افزوده شود تا کسی از آن پیشی نگیرد. البته بسیاری نیز گفته‌اند که مسجدالحرام از ابتدا هفت مناره داشته و این داستان ساختگی است.

مسجد آبی استانبول

 دوری داخل مسجد سلطان احمد بزنیم

بعد از ورود به مسجد سلطان احمد اگر سرتان را بالا بگیرید و نگاهی به اطراف بیندازید، خودتان متوجه خواهید شد که چرا این مسجد را به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری عثمانی می‌دانند. از ستون‌های عظیم و زیبای این بنا تا حدوداً بیست هزار کاشی ریز و درشت که رنگ‌ولعاب بهشتی به مسجد می‌دهد، همگی امروز هم برای مردم جهان عجیب است، چه برسد به ۴۰۰سال پیش.

 مسجد آبی یکی از جاهایی است که هرکسی در سفر به استانبول باید از آن بازدید کند. این مسجد در تمام ساعات روز به جز اوقات نماز برای گردشگران باز است. همچنین برای بازدید از این مسجد باید پوشش مناسبی داشته باشید. در صورتی که لباس مناسبی ندارید میتوانید در ورودی مسجد شال یا لباس‌های مناسبی را به رایگان قرض بگیرید.

 سایر اطلاعات

بازدید از مسجد آبی رایگان است اما باید زمان خود را جوری تنظیم کنید که در زمان نمازهای روزانه برای بازدید نروید زیرا در زمان نمازها مسجد برای یک ساعت و نیم تعطیل است. در این زمان افرادی که قصد حضور در مراسم را ندارند نباید به مسجد وارد شوند.

آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰

همکاران ما