پارک مینیاتوری استانبول

یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه، پارک مینیاتوری استانبول شهر است. این پارک در واقع مکانی هنری است که در آن صدها ماکت از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استانبول در کنار هم ساخته شده است.

ساخت این ماکت‌ها دو هدف اساسی داشته، اول معرفی جامع آثار تاریخی و جاذبه‌های استانبول و ترکیه در یک فضای کوچک و دوم فراهم کردن فرصت برای گردشگران که در وقت محدود سفر خود از همه جاذبه‌های گردشگری استانبول بازدید کنند.

پارک مینیاتوری استانبول چیست؟

پارک مینیاتوری استانبول در حقیقت شهر استانبول در ابعادی کوچک است هرکدام از این ماکت‌ها ۲۵ برابر کوچک‌تر ساخته‌شده‌اند. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر درباره پارک مینیاتوری استانبول با شما صحبت کنیم.

پارک مینیاتوری استانبول که به نام پارک مینیاتورک نیز شناخته می‌شود با جمع‌کردن تمام جاذبه‌های نمادین ترکیه، توانسته است چشم گردشگران را خیره کند. این یک اقدام زیرکانه از مسئولان گردشگری کشور ترکیه است ف هنرمندان ترکیه در ساخت این ماکت‌ها هنر را به حد اعلا رساندند و جزئیات را به درستی به نمایش گذاشتند.

پارک مینیاتوری استانبول

در سفر به استانبول بازدید از پارک مینیاتورک را در برنامه خود بگذارید. در این پارک مینیاتوری شما می‌توانید از مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی بازدید کنید، تنگه بسفر را در اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر ببینید، از معماری شگفت‌انگیز کلیساها و مساجد غرق در شگفتی شوید و تمام زیبایی‌های ترکیه را در چند ساعت ببینید.

تصور کنید چنین پارکی را در ایران داشته باشیم، پارکی که از سی و سه پل تا دروازه قرآن، از پاسارگاد تا مقبره کورش را در خود جای داده باشد. حالا مجسم کنید چنین جاذبه‌ای تا چه اندازه می‌تواند گردشگران را از سراسر دنیا جذب خود کند.

برای بازدید از همه جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های باستانی کشور ترکیه، لازم است چندین ماه زمان بگذارید اما این پارک زیبا به شما امکان می‌دهد که مشهورترین و زیباترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوران روم و عثمانی را ببینید.

مساحت پارک مینیاتوری

ساخت پارک مینیاتوری استانبول چند سال طول کشید، سرانجام این پارک در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد. مساحت این پارک ۶۰ هزار مترمربع است و برای آن علاوه بر ماکت آثار تاریخی، فضای سبزی زیبا، فضای سرپوشیده، پارکینگ و استخر نیز در نظر گرفته شده است.

اگر پیش از سفر به استانبول مطالعه اندکی درباره این شهر و آثار تاریخی آن داشته باشید بدون شک در سفر خود لذت بیشتری می‌برید. فضای سبز این پارک به زیبایی طراحی شده است و مسیرهای جذابی بین آن ساخته شده است. شما می‌توانید از کوچک‌ترین جزئیات آثار تاریخی لذت ببرید. مینیاتورک پارک استانبول امروزه از مهمترین جاذبه‌های استانبول است که مسافران بسیاری را جذب خود می‌کند.

 آثار تاریخی پارک مینیاتوری استانبول

پارک مینیاتوری استانبول در واقع اولین پارک مینیاتوری در دنیا است. این پارک در مجموع ۱۲۲ اثر تاریخی را نمایش می‌دهد . از این تعداد ۵۸ اثر در استانبول قرار دارند، ۱۲ اثر متعلق به قلمروی عثمانی هستند و ۵۲ اثر نیز به آناتولی متعلق هستند. این دوازده ۱۲ متعلق به تمدن عثمانی هستند اما در مرزهای امروزی کشور ترکیه قرار ندارند . با این وجود به ارتباط آنها با کشور ترکیه و تاریخ آن در این پارک قرار دارند.

مینیاتورک پارک

جنس ماکت‌ها

جنس ماکت‌های پارک مینیاتوری استانبول از فایبرگلس مقاوم است. دلیل این انتخاب این است که ماکت‌ها بتوانند در برابر باد و باران و آفتاب و برف مقاوم باشند.

سایر بخش‌های پارک مینیاتوری استانبول

زمانی که در پارک مینیاتورک قدم می‌زنید تنها آثار تاریخی کشور ترکیه را نخواهید دید. این پارک دارای امکانات رفاهی زیادی نیز هست. به عنوان مثال یک آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۴۰۰ نفر دارد که به نمایش آثار فرهنگی می‌پردازد. همچنین یک زمین شطرنج جذاب نیز دارد. شما می‌توانید در این پارک به قایق‌سواری بپردازید، یا صنایع‌دستی را تماشا کنید و از آنها خرید کنید. همچنین شهربازی جذاب آن نیز می‌تواند اوقات خوبی را برای شما فراهم کند. هر زمان که احساس گرسنگی کردید می‌توانید به رستوران‌ها یا کافه‌های پارک بروید و از غذاها و دسرهای دلپذیر ترکی لذت ببرید. هم غذا میل کنید و هم از مناظر اطراف لذت ببرید.

پارک مینیاتورک استانبول در کجا قرار دارد؟

این پارک زیبا در منطقه سوتلوجه قرار دارد که در شمال شرقی شاخ طلایی وجود دارد. دسترسی به این پارک بسیار ساده و راحت است . شما می‌توانید از میدان تکسیم سوار اتوبوس‌های عمومی شوید. می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر به پارک سر بزنید. ورودی این پارک ۱۰ لیر است و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای شما فراهم کند.

هنچنین روی بلیط های پارک نیز اطلاعات کاملی درباره پارک و دیدنی‌های آن وجود دارد که می‌توانید از طریق دستگاه‌هایی که در تمام پارک وجود دارد، اطلاعات بیشتری درباره پارک کسب کنید.

پارک استانبول

مسیر رفتن به پارک مینیاتورک استانبول

برای رفتن به پارک مینیاتوری استانبول پیشنهاد ما این است که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید هم در هزینه صرفه‌جویی کنید هم در شهر گشتی بزنید.

مسیرهای اتوبوس برای رفتن به پارک مینیاتورک

  1. از طریق میدان تکسیم: خط عمومی ۵۴
  2. از امینونو: خط ۴۷
  3. از کاخ توپکاپی: خط ۴۱

دیدنی‌های عثمانی در خارج از کشور

همان‌طور که گفتیم در بین ماکت‌های ساخته شده در این پارک، ۱۲ مدل از سازه‌های خارج از کشور عثمانی نیز قرار دارند. بعضی از این بناها در مرزهای فلسطین امروزی قرار دارند. از جمله دروازه اورشلیم، قبه الصخره، دروازه دمشق و مسجدالاقصی، که در بازدید از این پارک می‌توانید از آنها نیز بازدید کنید.

امکانات پارک مینیاتورک استانبول

پارک مینیاتورک استانبول یک مکان گردشگری تمام‌عیار است. فرقی نمی‌کند چه سلیقه‌ای دارید، در هر حال شک نکنید که در این پارک به شما خوش می‌گذرد. مهم‌ترین امکانات این پارک عبارتند از:

  • پارکینگ این مجموعه برای ۳۰۰ اتومبیل ظرفیت دارد.
  • تئاتر سرپوشیده آن ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • در این مجموعه یک شهربازی بسیار خوب وجود دارد.
  • زمین شطرنج
  • امکان قایق‌سواری
  • موزه ظفر
  • موزه شیشه و کریستال
  • مغازه‌های فروش صنایع‌دستی
  • چندین کافه و رستوران

از دیگر امکانات این پارک هستند که می‌توانند روزی دلپذیر را برای شما فراهم کنند.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد اطلاعات مناسبی را در زمینه پارک مینیاتوری استانبول به شما عزیزان ارائه کند. چنانچه مایلید در زمینه آثار دیدنی استانبول اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید مقاله‌های دیگر ما را دنبال کنید.

همکاران ما