کلیسای چورا

شهر استانبول به عنوان یک پایتخت فرهنگی شگفت انگیز شناخته میشود. این شهر را میتوان سنبل تاریخ و هنر در ترکیه دانست.

دولت ترکیه با حفظ و مرمت آثار تاریخی، استانبول را به یک جواهر گرانبها در میان تاریخ شناسان و عاشقان هنرها معماری تبدیل کرده است.. یکی از مکان‌های تاریخی جذاب در استانبول کلیسای چورا است.

در زلزله سال ۱۸۹۴ آسیب‌های شدیدی به این بنا وارد شد که توسط دولت وقت ترمیم شد اما هنوز هم می‌توان بخش‌هایی از موزاییک‌های قدیمی نیز برجا مانده است.

حال بیایید ببینیم کلیسای چورا کجاست؟

کلیسای چورا

کلیسای چورا کجاست؟

کلیسای چورا در محله ادیرنکاپی در بخش شمالی منطقه فاتح قرار دارد. این کلیسای قدیمی از قرن چهارم میلادی برجا مانده است و قدمت آن به سال‌های ۵۲۷ تا ۵۶۵ در زمان امپراتوری روم شرقی می‌رسد. مکان کلیسای چورا بر بالای تپه‌های گلدن هورن در بخش جنوبی خلیج شاخ طلاقی قرار دارد. فاصله این کلیسا با میدان تکسیم کمتر از ۷ کیلومتر است و با خلیج شاخ طلایی نصف این مقدار فاصله دارد. همچنین فرودگاه آتاتورک با این کلیسا حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد.

 مسیر دسترسی به کلیسا چورا

کلیسای چورا

شما می‌توانید از مسیرهای مختلفی به کلیسای چورا بروید. شما می‌توانید هم از بخش اروپایی و هم از بخش آسیایی به این مکان بروید. با استفاده از مترو به ایستگاه ادیرنکاپور بروید و بعد از آن چنددقیقه‌ای را به سوی کلیسا پیاده‌روی کنید یا اینکه از هرکجای شهر که هستید سوار اتوبوس شوید و به سمت کلیسا بروید. این اتوبوس‌ها از میدان تکسیم عبور می‌کنند، از کاخ توپکاپی و لاونت می‌گذرد، میدان بیازیت و مجیدیه کوی را رد کنید و به سمت ادیرنه کاپی بروید.

آدرس: منطقه فاتح، محله ادیرنه کاپی، کلیسای چورا

معماری کلیسای چورا 

کلیسای چورا که به نام موزه کاریه نیز شناخته می‌شود مانند مسجد ایاصوفیه یکی از مهمترین بناهای دوره بیزانس در این شهر است. دیوارهای داخلی ساختمان با نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های آبرنگی به جا مانده از قرن چهاردهم زینت پیداکرده است. روی دیوارها میتوان نقاشی‌هایی از زندگی حضرت مریم و عیسی مسیح را نیز دید. موزاییک‌های این کلیسا زیبا و حیرت‌انگیز هستند و عاشقان هنر و نقاشی می‌توانند از این نمادها لذت ببرند.

بنای این کلیسا با داشتن معماری رومی یادگاری از دوران قسطنطنیه است. بنابراین تعجبی ندارد که معماری رومی و آثار فرهنگی مرتبط با مسیحی را در آن ببینید.

کلیسای چورا در سال ۱۰۷۷ بازسازی شد. و تغییرات آن را از معماری دوران صلیبی می‌توانید در سبک آجرهای مختلف آن، موزائیک ها و سنگ‌ها دید.

 در اصلی کلیسا در غرب آن قرار دارد و یک ورودی هشتی شکل دارد. بالای آن نیز موزاییک‌هایی وجود دارد که تصاویر هنری زیبایی از حضرت مسیح و یارانش به چشم می‌خورد.

در بخش داخلی هشتی دری وجود دارد که شما را به یک کلیسای کوچک می‌رساند. در این کلیسا مقبره‌های کوچک و بزرگی وجود دارد.

این کلیسا ۶ گنبد دارد که دو گنبد آن در هشتی‌های داخلی قرار دارد و یک گنبد در کلیسای کوچک و سه گنبد در ساختمان اصلی. قطر بزرگترین گنبد هفت متر می‌باشد.

 هشتی‌های داخلی و خارجی کلیسا شورا

کلیسا چورا

در ورودی کلیسا در غرب این ساختمان قرار دارد که این ساختمان را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم می‌کند. بخش خارجی یک راهروی ۲۳ متری است که در زمان ورود به کلیسا آن را خواهید دید و در دنباله آن به هشتی داخلی می‌رسید. با طی کردن مسیر داخلی کلیسا به سمت شرق به بخش داخلی می‌رسید.

جذاب ترین تصویر در کلیسای چورا نقاشی جذابی است که بیان کننده داستانهای مذهبی مسیحیان است. از تولد مسیح تا زندگی حضرت مریم و معجزات مسیح را نشان میدهد.

کلیسای کوچک کلیسای چورا

کلیسای کوچک چورا موزاییک‌کاری زیبایی دارد که دو لوح از حضرت موسی را در خود جای‌داده است. مضمون این نقاشی‌ها مریم باکره و قدرت رستگاری مسیح است که برای مؤمنین پیام رهایی و نجات می‌دهد.

طاق‌های این قسمت ترکیب آخرین داوری و ظهور دوباره مسیح را نمایش میدهد که نشان‌دهنده این است که مسیح بر مرگ پیروز می‌شود و صالحان رستگار می‌شوند.

در مرکز کلیسای کوچک نیز گنبد بزرگی وجود دارد که پس از گنبد اصلی با داشتن قطر ۵/۴ متری بزرگترین بنای ساختمان است..

ورودی این بخش چند مقبره کوچک و بزرگ قرار دارد که بنیان‌گذاران بنا و افراد تأثیرگذار در تاریخ آن دوراندر آن دفن شده‌اند. باید بدانید که در گذشته از این کلیسای کوچک برای برگزاری مراسم تدفین استفاده می‌شده است و نقاشی‌های روی دیوارهای آن نیز زندگی پس از مرگ و رستاخیز انسان‌ها را منعکس می‌کند.

 

تغییر کاربری کلیسا چورا 

در سال ۱۴۵۳ میلادی پس از فتح شهر استانبول، این کلیسا تغییر کاربری پیدا کرد و به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. این ساختمان در ابتدای قرن شانزدهم توسط هادیم علی پاشا وزیر پادشاه وقت به مسجد تبدیل شد و حتی به آن مدرسه و آشپزخانه نیز اضافه کردند.

در این دوران مسلمانان عثمانی قدرت حاکم بر این کشور بودند.، بنابراین کلیسا به مسجد تبدیل شد و مسلمانان برای پاک کردن آثار کلیسا از بنا روی نقاشی ها را با چوب یا سفیدکاری پوشاندند.

در اواسط قرن نوزدهم دولت ترکیه یکبار دیگر به کلیسای چورا توجه نشان داد. سپس در سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸ یک موسسه آمریکایی بازسازی و مرمت بنا و نقاشی‌های آن را بر عهده گرفت و چند سال بعد در ۲۰۲۰ یکبار دیگر این موزه کلیسا به مسجد تغییر کاربری پیدا کرد.

کلمه چورا در زبان ترکی

نام قدیمی این کلیسا «کلیسای منجی مقدس در خارج از دیوارها» بوده است. لفظ چورا به معنای منطقه روستایی و خارج از شهر است. کلیسای چورا خارج از دیوارهای شهر قسطنطنیه بنا شدها ست به همین دلیل اهالی محلی آن را چورا مینامند. البته یک قرن بعد از ساخت بنا، دیوارهای شهر به دستور تئودوسیسوس دوم تغییر کرد و این کلیسا نیز در میان دیوارها قرار گرفت بااین‌حال این نام میان اهالی محلی برای کلیسا پابرجا ماند.

موزه کاریه که امروزه در این محل قرار دارد نیز بعد از تغییر کاربری کلیسا به مسجد به «کنیس کامی» یا «کاریه کامی» تغییر کرد.

 علت شهرت کلیسای چورا

علت اصلی شهرت کلیسای چورا، آثار هنری، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های شگفت‌انگیز آن است. از مهمترین آثاری که پس از مرمت این بنا در دهه ۱۹۵۰ از آن رونمایی شد، تابلوی موزاییکی زندگی حضرت مریم است.

پیشنهاد ما این است که در سفر به استانبول حتماً سری به این کلیسای زیبای تاریخی بزنید.

همکاران ما