معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول

با بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول آشنا شوید. در مقاله‌های قبلی درباره محله‌های استانبول، مراکز خرید این شهر و مواردی از این دست صحبت کردیم. در این مقاله میخواهیم بیشتر درباره دیدنیهای استانبول اطلاعات کسب کنیم. شهر استانبول یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است. مسئولان کشور ترکیه برای تامین رفاه گردشگران به رشد و گسترش انواع جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تفریحی، انواع شهربازی و … توجه بسیاری کرده اند. به خصوص در نگهداری مکانهای تاریخی و آثار معماری جذاب استانبول تلاش بسیاری شده است. در حقیقت هرکسی با هر نوع علاقه و هر سن، می‌تواند در این شهر اوقات خوبی را سپری کند. در این مقاله با ما باشید تا برخی از جاذبه‌های گردشگری استانبول را به شما معرفی کنیم.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول

شهر استانبول دارای ۳۹ منطقه شهری است. برخی از این مناطق در قسمت آسیایی شهر و برخی دیگر در قسمت اروپایی قرار دارند. در هر دو این بخش‌ها جاذبه‌های تفریحی زیبایی وجود دارد؛ اما اکثر افرادی که راهی سفرهای گردشگری می‌شوند وقت محدودی دارند بنابراین بهتر است که جاذبه‌های گردشگری استانبول را بشناسید تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را در سفر خود داشته باشید.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

آدرس: استانبول، منطقه سلطان احمد در فاتیح استانبول، کاخ و موزه توپکاپی

کاخ توپکاپی دومین کاخ عثمانی‌ها در شهر استانبول است و در حقیقت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این کاخ موزه در مجاورت مسجد ایاصوفیه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب این شهر است. این محل در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است، از مرکز مدیریت حکومت تا حرمسرا و حتی در مرحله‌ای دادگاه حکومت عثمانیان بوده است.

کاخ توپکاپی بیشتر از ۴ قرن محل زندگی پادشاهان عثمانی بوده است و ۲۵ پادشاه عثمانی در این کاخ زندگی کرده‌اند. در چند مورد آسیبهای ناشی از زلزله یا حریق موجب آسیب به بخشهایی از بنا شده که به دستور پادشاه زمان ترمیم و بازسازی شده است. به همین دلیل میتوانید رگه هایی از معماری دوره های مختلف عثمانی را در این بنا ببینید.

در سال ۹۲۴ آتاتورک این کاخ را به موزه‌ای ملی تبدیل کرد و درهای آن را به روی عموم مردم گشود. امروزه بخش‌های بسیاری از این کاخ برای بازدید عموم آزاد است و در سالن‌های مختلف آن نمایشگاه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

این کاخ همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

موزه سلطان احمد و مسجد استانبول

مسجد سلطان احمد

آدرس: شهر استانبول، نزدیک کاخ توپکاپی، محله سلطان احمد

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول، موزه ایاصوفیه است. در این موزه می‌توانید قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین آثار تاریخی به جا مانده از دوره بیزانس را مشاهده کنید.

این کاخ در حدود ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا استفاده می‌شده است. این بنا از دوره بیزانس به جا مانده و سالها بعد در دوره عثمانی تغییراتی در آن داده شده است. مساحت کاخ بیش از ۶ هزار متر مربع است و در ساخت آن زیبایی و ظرافت بسیاری به کار رفته است. به خصوص ۱۰۹ ستون باشکوه آن واقعا زیبا است.

 شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر از این مکان بازدید کنید.

کاخ باشکوه دولما باغچه

آدرس: استانبول، منطقه بشیکتاش، محله ویشنه زاده

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول که دیدن آن بر هر گردشگری واجب است کاخ باشکوه دولما باغچه است. این کاخ تاریخی به فرمان سلطان عبدالمجید یکم که سی و یکمین پادشاه عثمانی بود ساخته شد و زیباترین و بزرگترین کاخ تاریخی در کشور ترکیه است.

مساحت کاخ دولما باغچه ۴۵ هزار مترمربع است و برای تزیین آن از انواع کریستال و طلا استفاده شده است. ظاهر و دکوراسیون این کاخ سبکی اروپایی دارد. تزیینات این کاخ به سبک دوره عثمانی است و با کاشی‌های ایزنیک تزیین شده است.

این کاخ دارای سه طبقه و ۲۸۵ اتاق است. ۶۸ سرویس بهداشتی، ۴۶ سالن و ۶ حمام ترکی در آن تعبیه شده است و برای مدتی طولانی اقامتگاه شاهان عثمانی بوده است. اگر از عاشقان معماری تاریخی ترکیه هستید حتماً سری به این کاخ بزنید.

شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر از کاخ توپکایی بازدید کنید.

آب‌انبار باسیلیکا

اب انبار باسیلیکا

آدرس: استانبول، منطقه فاتیح، در فاصله ۱۵۰ متری موزه ‌ایاصوفیه

یکی از جاذبه‌های جذاب گردشگری استانبول، آب‌انبار زیبایی است که در دل زمان ساخته شده است. این آب‌انبار در فاصله ۵ دقیقه‌ای موزه ‌ایاصوفیه قرار دارد و بنایی عظیم و زیبا است. در حقیقت این آب‌انبار یکی از چندین آب‌انبار باستانی است که در طول صدها سال محل ذخیره و تأمین آب اهالی شهر بوده است.

شیوه استفاده از این آب‌انبارها مشابه آب‌انبارها و قنات‌های ایران است که در زمستان توسط اهالی با برف پر می‌شد تا در تابستان از آب آن استفاده شود. به این ترتیب مانع از هدر رفت آب در اثر نور خورشید و تبخیر بی‌رویه می‌شدند. در حقیقت بسیاری از طبیعت شناسان بزرگترین دلیل خشک‌سالی در سال‌های اخیر را سدسازی مکرر می‌دانند درحالی‌که عملاً قنات‌ها و آب‌انبارهای کشور که عامل اصلی حفظ آب‌های زیرزمینی بوده‌اند منقرض‌شده‌اند.

این آب‌انبار منبع عظیمی از ذخیره برای تأمین آب ساکنان استانبول در تابستان بوده است و از زمان اولین بارش زمستانی، پرکردن آن آغاز میشده است.قدمت آب‌انبار باسیلیکا ۱۵۰۰ سال است و قبل از تبدیل شدن به آب‌انبار، سرداب کلیسایی در قرن ششم میلادی بوده است و آب کاخ‌های قسطنطنیه را تأمین می‌کرده است. امروزه این آب‌انبار را یکی از سازمان‌های فرهنگی در شهرداری استانبول اداره می‌کند و بر آن نظارت دارد. امروزه این آب‌انبار به عنوان یکی از زیباترین آب‌انبارهای استانبول بازگشایی‌شده است و همه‌ساله هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند.

شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر از این منطقه بازدید کنید.

 مسجد سلطان احمد شهر استانبول

مسجد سلطان احمد

 

آدرس: محله سلطان احمد، مسجد سلطان احمد استانبول

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول، مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد است.همانطور که از اسم این بنا مشخص است، ساخت آن به فرمان سلطان احمد عثمانی آغاز شده است ولی سالها پس از مرگ او به اتمام رسید و به احترام سلطان مزبور به نام او نامگذاری شد. این مسجد زیبا دارای شش مناره باشکوه است. نمای خارجی مسجد بسیار زیباست. پنج گنبد در پنج اندازه مختلف در وسط و ۸ گنبد کوچک‌تر در اطراف آنها قرار دارند. بخش قربی مسجد به مسجد کبود شهرت دارد. در داخل مسجد طراحی‌های داخلی زیبایی وجود دارد اما در فضای داخلی مسجد آبی، از رنگ آبی اثری وجود ندارد. منظره این مسجد به خصوص در شب چشم‌نواز است.

 ساعات بازدید از این مسجد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ ، ۱۳ تا ۱۲:۳۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵ می‌باشد.

برج گالاتا

برج گالاتا

 

آدرس:استانبول، منطقه بی اوغلو،

یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول، برج گالاتا است. ساخت این برج توسط ایتالیایی ها بوده است و معماری جذاب آن یادگاری از قرون وسطی میباشد. این برج نمای سنگی زیبایی دارد و منظره فوق‌العاده‌ای را در منطقه گالاتا کاراکوی ایجاد کرده است. محل این برج در مکان تلاقی خلیج بسفر و شمال شاخ طلایی است و بالای آن منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند.

اولین هدف از ساخت این برج ، تحت نظر داشتن ورود و خروج کشتیها به خصوص کشتیهای دشمن در تنگه بسفر بوده است. همچنین به دلیل بلندی و اشراف برج به شهر ، در زمان حوادثی مانند آتش سوزی میباشد.

این برج در طول قرون بارها تخریب‌شده و دوباره بازسازی‌شده است و نماد استقامت و بر خواستن پس از نابودی است.

بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی

بازار بزرگ استانبول

آدرس: شهر استانبول، منطقه فاتیح، محله بیازیت.

یکی از مکان‌های تاریخی استانبول که باید حتماً از آن بازدید کنید بازار بزرگ این شهر است. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که به نام کاپالی چارشی یا بویوک چارشی نیز شناخته می‌شود. بازار بزرگ استانبول یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که بخشی از تاریخ و گذشته این شهر را نشان می‌دهد.

این بازار ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد و در داخل آن بیشتر از ۳۶۰۰ مغازه و فروشگاه وجود دارد. این بازار از چند سوی شهر قابل‌دسترسی است و با وجودی که امروزه صدها پاساژ و مرکز خرید بزرگ در استانبول وجود دارد اما هنوز هم مورد استقبال گردشگران و اهالی قرار دارد و از مکان‌های پربازدید استانبول محسوب می‌شود.

شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر در این بازار به خرید بپردازید.

 

پارک مینیاتوری

پارک مینیاتوری

آدرس: بخش اروپایی شهر استانبول، بی اوغلو، محله سوتلوجه ، پلاک ۳۴۴۴۵

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استانبول پارک مینیاتوری این شهر است.اگر به شهر استانبول سفر می‌کنید توصیه می‌کنیم که به این پارک سری بزنید. این پارک در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد و در آن مدل‌ها و ماکت‌های بسیاری از مکان‌های تاریخی ترکیه در آن قرار دارد. در این پارک می‌توانید تصویری از تمام آثار تاریخی و گنج‌های ترکیه را ببینید. وسعت این پارک ۶۰ هزار مترمربع است و می‌توانید رودخانه‌ها، آثار تاریخی و سمبل‌های تاریخی ترکیه را در آن ببینید. این یک سفر گردشگری دل‌انگیز برای شما خواهد بود.

کلیسای چورا

جاذبه‌های گردشگری استانبول

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول که باید حتماً از آن بازدید کنید، کلیسای چورا می‌باشد. این کلیسا یک از بناهای تاریخی استانبول است که معماری آن ترکیبی از معماری دوره عثمانی و معماری روم شرقی است. در زمان ورود به این کلیسا با یک راهروی ۲۳ متری روبرو می‌شوید. در کاشی‌های آن نیز تصاویری از بعضی داستان‌های مذهبی مسیحیان نقاشی شده است. البته باید بدانید که این کلیسا در طول تاریخ تغییرات زیادی داشته است.در گذشته این کلیسا به نام کلیسای ناجی مقدس شناخته می‌شد و امروزه به نام کلیسای چورا شناخته می‌شود. ساخت این کلیسا در قرن ۱۱ میلادی و در دوره روم شرقی انجام گرفت اما در طی سال‌ها بارها بخش‌هایی از آن تخریب و بازسازی‌شده است.

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با مشهورترین مکان‌های دیدنی استانبول آشنا کنیم. البته در این شهر مکان‌های دیگری نیز وجود دارد ، مانند مسجد سلیمانیه، محله باهیچه شهیر ، کلیسای چورا، حمام ترکی و قلعه یدیکوله

بنابراین برای سفر به استانبول برنامه‌ریزی کنید تا بیشترین لذت را از سفرهای خود به این شهر ببرید.

همکاران ما