کلمات مرتبط با صنعت گردشگری

صنعت گردشگری و کلمات مرتبط با آن

 

فعالیت های برون شهری (OutDoor Activities)

به مجموعه ایی از فعالیت هایی گفته می شود که در خارج از محیط های شهری و به دور از استفاده زیاد از وسایل و ابزار های رایج زندگی اجرا می گردد. این نوع فعالیت ها که در محیط های مختلف طبیعی قابل اجراست بسته به نوع محیط متفاوت می باشد. مانند پیاده روی، قایق سواری، کوهنوردی، ماهیگیری، شب مانی در طبیعت، تطابق زندگی در محیط های سخت و غیره.

هایکینگ (Hiking)

به نوعی پیاده روی در طبیعت گفته می شود که هدف از آن لذت بردن از طبیعت و تطابق شرایط زندگی با محیط طبیعی است. این نوع پیاده روی معمولاً در مسیرهای کمتر استفاده شده اجرا می گردد. (مسیر: Trail). به آن نوع از هایکینگ هایی که در مسیرهای غیر معمول (ناهموار و بیراهه) انجام شود BushWalking و یا Cross Country Walking گفته می شود. چنانچه در حین اجرای هایکینگ مبادرت به شب مانی در طبیعت گردد به آن Over Night و یا Back Packing اطلاق می گردد.

هایکینگ می تواند بسته به محیط و مسیر دارای شکل های متفاوتی باشد. برای مثال دوچرخه سواری (Cycling) و یا اسب سواری (Horse Riding) و یا پیاده روی در امتداد رودخانه و یا ساحل دریا.

در مجموع از آنجایی که هایکینگ نوعی گردشگری است که به دور از ابزارهای متدوال گردشگری و زندگی و به دور از مسیرهای معمول گردشگری اجرا می شود به همین دلیل بسیار آرامش بخش تر و در عین حال لذت بخش تر می باشد.

معمولاً افرادی که اقدام به اجرای هایکینگ می کنند مسیرهای متنوعی را انتخاب می کنند؛ مسیرهایی مانند طول یک رودخانه از سرچشمه تا تالاب و یا مسیر خط مرزی مابین دو کشور و یا مسیر امتداد ساحلی یک دریا و همچنین دامنه ها و یا خط الراس های قلل یک رشته کوه.

کلمات مرتبط با صنعت گردشگری

بک پکینگ (Back Packing)

وسایل سفر را در کوله پشتی خود قرار دهید و به سفر بروید. به این سفر بک پکینگ و یا (Tramping یا Trekking)  می گویند. نوعی از بک پکینگ که در آن شب مانی در طبیعت (Camping) نیز وجود دارد را Over Night Hiking می نامند. معمولاً این نوع سفر نیاز به وسایل اطراق در طبیعت مانند وسایل خواب و تجهیزات پخت و پز و نیز ابزار های دفاعی دارد و علاوه بر آن به توان جسمانی و تجربه و مهارت های زندگی در طبیعت نیز احتیاج است.

معمولاً در هایکینگ های کوتاه مدت (Day Hiking) مسافر کمتر به این ابزارها و تجربیات نیاز دارد اما در بک پکینگ که مسیرهای طولانی تر (Thru Hiking یا Long Distance Trail) طی می شود، شناخت از محیط و تجربه تطابق با طبیعت بسیار مهم و اساسی است.

هچ هایکینگ (Hitch Hiking)

معمولاً این نوع گردشگری در کشور ما مرسوم نیست. در این نوع از سفر، توریست برای طی مسیرهای مختلف از وسایل نقلیه دیگران (بارکش های حیوانی، بارکش تراکتور ها، وانت ها، کامیون ها و یا سایر وسایل نقلیه شخصی دیگران) استفاده می کند. در هچ هایکینگ گردشگر با انواع فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها آشنا شده و علاوه بر آن از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود. همانطور که گفته شد این نوع گردشگری در کشور ما (ایران) بسیار کمتر رایج است و بیشتر در آمریکا و اروپا و استرالیا به وفور انجام می گیرد.

 

 

همکاران ما