جزییات تور

تور شیراز غرق شدن در عطر بهار نارنج ها

تور شیراز‌، جایی که هر ایرانی حداقل چند بار باید به آن سفر کند. همانطور که میدانید شیراز از ایام باستان پایتخت ایرانیان بوده و در دوره های مختلف آثار باستانی زیادی در آن به جای مانده است. علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری، شیراز شهری پر از باغ ها و پارک ها حیرت انگیز و سر سبز است. با توجه به خاص بودن شیراز و پر طرفدار بودن تور شیراز در این مقاله با آژانس مسافرتی ارمغان همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد شیراز و تور شیراز گردی بدست بیاوریم.

تور شیراز

جاذبه های گردشگری تور شیراز

شاید قبل از هر چیز بهتر باشد به جاذبه های گردشگری شیراز اشاره کنیم. جاذبه هایی که سالانه نگاه چندین هزار گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می کنند. به طور کلی جاذبه های گردشگری شیراز به بخش های تاریخی، باغ ها، بازار ها و سازه های مختلف دیگر تقسیم می شوند. در ادامه به چند عدد از این جاذبه ها اشاره می کنیم. البته این نکته را نمیتوان انکار کرد که قطعا توضیحات کامل نخواهند بود. برای چشیدن لذت بازدید از این آثار و لمس کردن جزئیات آن ها تنها باید در تور شیراز شرکت کرد و آن ها را از نزدیک دید.

لطفا این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمام توضیحات این مقاله تنها برای بالا رفتن اطلاعات شما و آشنایی با شیراز است. لزوما تور شیراز گردی تمام این ناحیه های گردشگری را پشتیبانی نمی کند.

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز

این دروازه در دوران دیلمیان با جنس سنگ و گچ ساخته شد. او دستور داد تا قرآنی را که معروف به “هفده من” است در بالای دروازه قرار دهند. هدف از انجام این کار این بوده که افراد در حال رفت آمد از داخل به خارج شهر و برعکس از زیر آن رد شوند. همانطور که از قدیم رد کردن مسافر از زیر قرآن برای بیمه شدن فرد مرسوم بوده است. البته قرآن اصلی دروازه قرآن فعلا به موزه پارس انتقال پیدا کرده است.

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی تور شیراز

همانطور که می دانید سعدی یکی از بزرگ ترین شاعرین تاریخ ایران زمین است و گفتن درباره او خودش ده ها مقاله نیاز دارد. آرامگاه سعدی بار ها تعمیر و بازسازی شده است. یکی از بزرگ ترین تغییرات آرامگاه سعدی در دوران زندیه بوده است که کریمخان زند دستور از نو بنا کردن آن را داد. در امارت جدید که بنا شده بود مقبره اصلی سعدی در میان عمارت هشت ضلعی زیبایی قرار داده شده بود. این عمارت سقفی بلند دارد و کاشی کاری شده است.

در مقاله های قبلی هم اشاره کردیم که در معماری استان فارس طراحی خانه ها، عمارت ها و باغ ها با آب همراه بوده اند. این نکته در طراحی و معماری آرامگاه سعدی نیز مشاهده می شود. از پایین مقبره سعدی چشمه ای روان است و در بین مسیر آب حوضچه ماهی قرار دارد. جالب است بدانید که مردم در زمان های قدیم سنتی داشته اند تا در حوض های ماهی سکه بیندازند. آن ها عقیده داشتند که این کار باعث بر طرف شدن حاجات آن ها می شود.

ارزان ترین تور های داخلی را از ارمغان رزرو کنید.

رزرو تور داخلی

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ

کریم خان به طور کلی همیشه به فکر رشد و ترمیم مکان های تاریخی بود. از این رو عملیات ساخت یک بنای با شکوه برای حافظ را نیز شروع کرد و به اتمام نیز رساند. طراحی آرامگاه حافظ به صورت خاصی انجام گرفت. آرامگاه حافظ در شمال مقبره و در جنوب آن باغی سر سبز قرار داشت.  به دستور کریم خان سنگ قبری مرمری بر روی مزار حافظ قرار گرفت که روی آن دو بیت از شعر های حافظ را با خط خوش حاج آقاسی بیگ افشار نوشته بودند. خوب است بدانید که آرامگاه حافظ بار ها در دوران قاجاریه ترمیم شده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی بسیار خاص است. معمولا سعی می شود تا بر روی سنگ قبر افراد عباراتی نوشته شود تا اطلاعاتی درباره او بدهد و یا یکی از رسوم باستانی مختلف را رعایت کند. با این حال بر روی مزار خواجوی کرمانی به جز یک آیه قرآن در بالای سنگ قبر و دو عدد ستون سنگی کوچک در بالا و پایین سنگ هیچ چیزی وجود ندارد.

کمی بالاتر از قبر خواجو سه غار وجود دارد. یکی از این غار ها محل ریاضت و عبادتگاه خواجو بوده و او مدت زمانی از عمر خودش را در آن جا سپری کرده است. تعدادی از دیگر زاهدان نیز از همان غار برای ریاضت و عبادت استفاده کرده اند.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

احتمالا تا به حالا آوازه باغ ارم شیراز را شنیده باشید. این باغ به دلیل شگفت انگیزی و سرسبزی خیره کننده خود در بین مردم ایران مشهور شده است. همچنین سعی شده تا انواع گیاهان و درختان در این باغ وجود داشته باشند.

باغ ارم در دوران سلجوقیان ساخته شده است ولی اکثر ساخت و پرداخت های این باغ متعلق به کریم خان می باشد. ایوان مرکزی باغ مهم ترین بخش باغ محسوب می شود که دو طبقه نیز دارد. در قسمت بالایی این بنا نیم هلالی ساخته شده که بر روی آن شخصیت های ادبی، اسطوره ای و تاریخی کاشی کاری شده اند. این کاشی کاری ها که شامل حضرت سلیمان، یوسف و زلیخا، داستان های نظامی و فردوسی و حتی ناصر الدین شاه سوار بر اسب سفید می شوند بسیار دیدنی هستند و با ظرافتی خاص طراحی شده اند.

امروزه از ساختمان اصلی باغ ارم به عنوان موزه استفاده می شود و عموم می توانند از وسایل مختلف موزه پارک ارم استفاده کنند. باغ ارم یکی از مکان هایی است که در تور شیراز می توان واقعا از آن لذت برد.

باغ جهان نما

باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی دیگر از باغ ها و جاذبه های گردشگری شیراز است. باغ جهان نما در دوران آل مظفر ساخته شد و تا سال ها سرسبز بوده است. کریمخان زند این باغ را بازسازی کرد و به زیبایی آن افزود. درون باغ یک عمارت هشت ضلعی شبیه به عمارت کلاه فرنگی باغ نظر ساخته شده است. در چهار گوشه این عمارت هشت ضلعی چهار عدد شاه نشین در دو طبقه طراحی شده است. همچنین سعی شده تا مانند طراحی عمارت اصلی باغ یک حوض هشت گوشه نیز از سنگ مرمر در روبروی عمارت ساخته شود.

برای رزرو تور شیراز با ما تماس بگیرید

دفتر مشهد: ۰۹۱۵۷۲۳۷۸۰۰ — ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

بوی گل های بهار‌نارنج هر گردشگری را به سوی تور شیراز فرا می خواند. با این حال این موضوع به نارنجستان قوام ارتباطی ندارد! نارنجستان قوام یکی دیگر از باغ های شیراز است که شهرت خاص خود را دارد. علت نام گذاری این باغ به “نارنجستان”، وجود درختان زیاد نارنج است.

مانند دیگر باغ ها عمارتی در این باغ نیز بنا نهاده شده است. عمارت باغ نارنجستان دارای دو طبقه و یک زیر زمین است. در سر در باغ یک کتیبه از جنس سنگ مرمر با حکاکی آیاتی از قرآن وجود دارد که در زمان ناصر الدین شاه قاجار ساخته شده است. نحوه طراحی عمارت و ایوان آن با الگو گیری از معماری های زمان زندیه و تزئینات عمارت (شامل آیینه کاری، گچ بری و نقاشی) به نحوه طراحی دوران قاجاریه شبیه است.

بسته به نوع تور انتخابی شما، شما می توانید در طی تور شیراز گردی خود و یا در زمان های بین تور از این باغ و باغ های دیگر شیراز دیدن کنید. سعی ما بر این است که تا حد ممکن بازدید از باغ های مختلف را در تور شیراز گردی قرار دهیم.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان شیراز

این ارگ به جرئت مهم ترین و بزرگ ترین بنا در دوره زندیه بوده است. کریم‌خان به دلیل انتخاب شیراز به عنوان پایتخت خود سعی کرد تا این شهر را از همه نظر ها گسترش دهد و آباد کند. به طور کلی می توان گفت که بیشتر آبادی و مکان های گردشگری و تاریخی شیراز از همین دوره پر رنگ تر و یا ساخته شده اند. همانطور که پیش از این گفتیم این موارد برای آرامگاه های سعدی و حافظ صدق می کند.

این ارگ بیشتر از آجر ساخته شده ولی در کنار آن از سنگ های مرمر نیز استفاده شده که از تبریز برای ساخت ارگ به شیراز آورده اند. بر سر در ارگ کریمخان صحنه نبرد رستم و دیو سپید با کاشی طراحی شده است. البته این کاشی کاری در دوران قاجار به ارگ اضافه شده است.

نکته جالب درباره ارگ کریمخانی این است که دیواره های ارگ بسیار ضخیمم هستند. برای جلوگیری از حملات دشمن و تخریب دیواره ها، بیشترین ضخامت در دیواره های خارجی ارگ دیده می شود. همچنین سعی شده است تا ارتفاع دیواره های خارجی به اندازه ای بلند باشد که قابلیت نفوذ به قلعه از طریق دیواره ها تقریبا غیر ممکن شود. این دیواره ها ۱۲ متر ارتفاع دارند و در هر گوشه از ارگ می توان یک برج ۱۴ متری را مشاهده کرد که برای دفاع و دیدبانی استفاده می شده است.

بازار، مسجد و حمام وکیل

حمام وکیل شیراز

هر چه از ساخته های دوره کریم‌خان بگوییم کم است! بازار، مسجد و حمام وکیل با توجه به لقب کریم‌خان به نام او نام‌گذاری شده اند. اگر در بازدید از شیراز چه در قالب تور شیراز و یا به صورت شخصی به عمارت کلاه فرنگی رفتید، می توانید از این سه بنا نیز دیدن کنید.

بازار وکیل دارای ۷۴ تاق ضربی است. این بازار تا زمان حالا چندین بار بازسازی شده است و مغازه داران با شغل های مختلفی در آن مشغول به فعالیت هستند. این تعداد از تاق ها از نمای بیرون، تعداد زیادی کوهان شتر را در کنار هم به وجود آورده است. جالب است بدانید که در زمان طراحی این بازار برای گرم بودن هوا در زمستان ها و سرد شدن هوا در تابستان ها، ارتفاع سقف بازار بیشتر از ده متر طراحی شده است و نور گیر هایی در آن نیز قرار دارد.

حمام وکیل نیز از دیگر مکان های دیدنی شیراز است. بیشتر این حمام برای استفاده عموم مردم شیراز و بخشی از آن نیز مخصوص شاه بوده است. در زمان دوره پهلوی بخشی از این حمام به عنوان حمام نمره اضافه شد که باعث تخریب حالت اصلی حمام وکیل شد. البته بعد ها بخش های لازمه توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شدند. امروزه این حمام به عنوان موزه برای بازدید عمومی مردم در حال فعالیت است.

مسجد وکیل در بین حمام و بازار وکیل و همچنین در شرق عمارت کلاه فرنگی واقع شده است. تاق شمالی مسجد وکیل به تاق مروارید معروف است که دوازده متر عرض و بیست متر طول دارد. دو مناره که به زیبایی کاشی کاری شده اند، در بالای این تاق وجود دارند.
از دیگر ویژگی های این مسجد که آن را جذاب تر می کند شبستان چوبی با چهل و هشت ستون از جنس سنگ که کاملا یک پارچه هستند، است. همچنین منبری چهارده پله ای یک پارچه سنگی که سنگ مرمر آن به دستور کریم‌خان از مراغه به شیراز آورده شده است در این شبستان وجود دارد که دهان هر فردی را از تعجب باز نگه می دارد.

مدرسه های مختلف

شیراز به دلیل داشتن جمعیت زیاد نسبت به شهر های اطراف خود و مورد توجه بودن از نظر آب و هوایی و سیاسی مدرسه های مختلف را نیز در خود جای داده است. مدرسه های تاریخی که تقریبا می توان گفت طراحی های یکسان اما شگفت انگیزی دارند. شاگردان در دوره های مختلف در این مدارس درس های لازمه را فرا میگرفتند و سپس در شغل های مختلف سطح کشور به فعالیت می پرداختند.

مدارسی که نسبتا معروف تر و قابلیت بازدید دارند مدارس قوام، محمودیه، آقا باباخان، منصوریه و مقیمیه هستند.

مکان های دیدنی دیگر شیراز نیز مثل پاسارگاد، تخت جمشید و حرم شاه چراغ نیز وجود دارند که دیگر جایی برای تعریف ندارند! قطعا شما با این مکان های دیدنی شیراز به طور کامل آشنایی دارید. با این حال جا برای تعریف از آن ها بسیار زیاد است.

برای اطلاع از شرایط ویژه تور شیراز شماره خود را ثبت کنید.

    همکاران ما