اطلاعات و مدارک گواهی نامه بین المللی رانندگی 20 ساله آمریکا

در سپتامبر سال ۱۹۴۹، سازمان ملل متحد به منظور راحتی سفر برای رانندگان در کشور های خارجی طرحی به نام گواهی نامه بین المللی رانندگی را پایه ریزی کرد.

گواهی نامه بین المللی رانندگی

این گواهی نامه یک مدرک شناسایی بین المللی است که به دارندگان آن این امکان را می دهد که در کشور های پذیرنده آن اجازه رانندگی داشته باشند. گواهی نامه بین المللی رانندگی تمام مشکلات و شرایط خاصی که امکان دارد برای رانندگان در کشور های خارجی به وجود آید را پیش بینی کرده و بر آن ها غلبه می کند.

طراحی آن به صورتی است که با ترجمه به زبان های زنده دنیا، پلیس ها و دیگر مراجع قانونی در شناسایی هویت شما مشکلی نداشته باشند و مسئله ای برای تردد شما در کشورشان پیش نیاید.

در دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی شما نیاز به انجام هیچ گونه آزمون چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی ندارید که از مزیت های آن به حساب می آید و این گواهینامه در اصل ترجه ای از گواهینامه شما در کشور محل سکونت تان است.

این گواهی نامه معمولا به صورت دفترچه ای همراه با یک کارت مغناطیسی هوشمند صادر میشود و برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری و جعل گواهی نامه رانندگی بین المللی، به همراه بارکد یک هولوگرام امنیتی هم روی آن قرار میگیرد.

مرجع اصلی صدور گواهینامه بین المللی رانندگی سازمان جهانی اتومبیل رانی است که در بروکلین نیویورک ایالت متحده آمریکا واقع شده است.

گواهی نامه بین المللی رانندگی

کشور های پذیرنده و مراکز صدور گواهی نامه بین المللی رانندگی

تا کنون ۱۹۶ کشور جهان گواهی نامه بین المللی رانندگی را به رسمیت شناخته و پذیرنده آن هستند و در ایران هم کانون اتومبیل رانی و جهانگردی وظیفه صدور این گواهی نامه را بر عهد دارد و مدت زمان اعتبار آن هم باتوجه به تقاضای فرد متقاضی میتواند یک سال، سه سال، پنج سال، ده سال و یا بیست سال باشد.

اما مدت زمان گواهی نامه بین المللی رانندگی که توسط کانون اتومبیل رانی و جهانگردی ایران صادر میشود فقط می تواند یک ساله و سه ساله باشد و کارت مغناطیسی هوشمند هم ندارد و در بسیاری از کشور ها هم با توجه به تجربه ای که هموطنان در سفر کردن با این گواهی نامه داشته اند رد شده است و از پذیرش کردن آن ها خودداری کرده اند. به علاوه اعتبار آن با گواهی نامه ای هم که از طرف سازمان جهانی اتومبیل رانی  آمریکا صادر میشود قابل مقایسه نیست.

گواهی نامه رانندگی بین المللی که توسط سازمان جهانی اتومبیل رانی صادر میشود علاوه بر هوشمند بودن، دارای اعتبار حداکثر بیست ساله بوده و فرد متقاضی تا ۲۰ سال آینده لازم نیست که پرداختی برای تمدید گواهینامه و یا مراجعه ای برای ارائه مدارک خویش داشته باشد. و زمان صدور آن هم حدود ۲۰ روز کاری است.

مدارکی که برای دریافت این گواهینامه لازم است:

  • پاسپورت
  • گواهی نامه
  • عکس رنگی پشت زمینه سفید
  • تکمیل فرم گواهی نامه بین المللی رانندگی

متقاضیانی که قصد دریافت این نوع گواهی نامه بین المللی دارند باید به نکات زیر توجه لازم را داشته باشند:

  1. این گواهی نامه فقط ترجمه ی گواهینامه رانندگی ایران و یا خارج از کشور شما می باشد و حکم کارت شناسایی مانند کارت ملی را نمی تواند داشته باشد.
  2. این گواهی نامه نمی تواند پلاک ماشینتان را بین المللی کنند و برای این منظور باید گواهینامه بین المللی رانندگی سازمان اتومبیل رانی را تهیه کنید.
  3. گواهینامه بدون داشتن امضا شخص دارنده در زیر عکس درج شده، فاقد اعتبار خواهد بود.
  4. داشتن گواهی نامه معتبر مربوط به کشور محل سکونت الزامی است.
  5. گواهی نامه صادر شده فقط در کشورهایی معتبر است که آن را قبول دارند و پذیرفته اند.
  6. دارندگان این گواهی نامه هنگام رانندگی در هر یک از کشورها باید کلیه قوانین و مقررات آن کشور را رعایت کنند.
  7. این گواهی نامه تا زمانی اعتبار خواهد داشت که گواهی نامه اصلی محل سکونت منقضی، توقیف یا به هر دلیلی سلب نشده باشد.
  8. در صورتی که اقامت فرد در یک کشور بیشتر از یک سال شد، شخص باید درخواست گواهی نامه همان کشور را بکند.

برای رزرو تور دبی میتوانید با همکاران ما در ارمغان آفاق ایرانیان در تماس باشید

همکاران ما