تحصیل در سوئیس

اطلاعات شرایط تحصیل و زندگی دانشجویی در سوئیس

کشور سوئیس با توجه به شرایط رفاهی فوق العاده خود، شرایط مهاجرتی بسیار سختی نسبت به سایر کشور های دنیا دارا می باشد بنابراین شرایط تحصیل در سوئیس دشوار می باشد. کشور سوئیس با کمترین میزان جرم، جزء امن ترین کشور های دنیا محسوب می شود.

کشور سوئیس مناسب افرادی است که به صورت مقطعی و نه بصورت دائم قصد مهاجرت به یکی از کشورهای اروپا را دارا می باشند. بیشتر بورسیه های تحصیلی کشور سوئیس در مقطع دکترا ارائه می شود ولیکن تعداد این بورسیه ها بسیار محدود است و شانس کمتری برای دریافت این بورسیه امکان پذیر است.

تحصیل قبل دانشگاهی کشور سوئیس

تحصیلات در کشور سوئیس از سن ۶ الی ۸ سالگی شروع می شود. مدت زمان این دوره تحصیلی ۸ تا ۹ سال می باشد. تحصیلات در این دوره به ۲ بخش ابتدایی و دبیرستان تقسیم می شود که مدت زمان دوره ابتدایی ۴ تا ۶ سال و طول مدت دوره ی دبیرستان ۳ تا ۵ سال می باشد. لازمه ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه های کشور سوئیس داشتن مدرک دیپلم می باشد.

شرایط-تحصیل-در-سوئیس

تحصیل در مقطع لیسانس کشور سوئیس

مقطع لیسانس در کشور سوئیس ۴ ساله است افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند می بایستی مدرک دیپلم را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. هم چنین این نکته حائز اهمیت است که دوره ۴ ساله لیسانس به زبان آلمانی و فرانسوی تدریس می شود و فرد متقاضی می بایستی مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را داشته باشد.

که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور سوئیس مهاجرت تحصیلی کند زیرا گذراندن دوره ی کالج زبان آلمانی و فرانسوی در کشور سوئیس دوره ای است که سفارت را در دادن ویزا به متقاضی متقاعد می کند و لذا جهت مراجعت به سفارت باید پذیرش در یک مقطع تحصیلی را ارائه کرد.

  • حق کار

دانشجویان مقطع کارشناسی کشور سوئیس مجوز کار در محدوده ای ۱۰ ساعته بصورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۱۲ تا ۱۵ فرانک به ازای هر ساعت می باشد. ماهانه دانشجویان برای کمک به هزینه های تحصیل خود حدود ۱۲۰۰ فرانک با کارهای ساده و خدماتی بدست می آورند.

  • هزینه های زندگی

دولت سوئیس با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۱۰ ساعت را داده است. آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۲۰ تا ۳۰ فرانک را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند. هزینه زندگی در سوئیس حداقل ۱۰۰۰ فرانک در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. شهرهای ژنو و زوریخ پرهزینه ترین شهرهای سوئیس می باشند که ماهانه حدود ۲۰۰۰ فرانک در ماه می باشد.

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور سوئیس را داشته باشد قبل از رفتن به سوئیس و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در سوئیس است.کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور سوئیس مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان سوئیسی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل  ویزای تحصیلی  خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

این نکته نیز قابل ذکر است که گرفتن اقامت دائم در کشور سوئیس بسیار دشوار و طولانی است و افراد می بایست مدت زمان زیادی را در کشور سوئیس کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس سوئیسی را بگذرانند.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس کشور سوئیس

سوئیس بدلیل آرامش منحصر به فرد این کشور و در ضمن کشوری امن که جایی مناسب برای زندگی می باشد متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است. بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور سوئیس را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند، چرا که ایشان می توانند شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند. دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور سوئیس دو ساله است. این مقطع تحصیلی با پژوهش همراه است.

  • زبان تدریس

دروس دانشگاهی کشور سوئیس به سه صورت آلمانی وانگلیسی و فرانسوی تدریس می شوند.

 همان طور که در مطالب قبلی ذکر کردیم متقاضیان می توانند در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل کنند. افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک IELTS 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند.

  • حق کار

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور سوئیس مجوز کار در محدوده ای ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۱۲ تا ۱۵ فرانک به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

  • هزینه های زندگی

دولت سوئیس با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۲۰ ساعت را داده است. آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۲۰ تا ۳۰ فرانک را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند. هزینه زندگی در سوئیس حداقل ۱۰۰۰ فرانک در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. شهرهای ژنو و زوریخ پرهزینه ترین شهرهای سوئیس می باشند که ماهانه حدود ۲۰۰۰ فرانک در ماه می باشد.

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور سوئیس را داشته باشد قبل از رفتن به سوئیس و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در سوئیس است. کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور سوئیس مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به یکی از سه زبان کشور سوئیس مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور سوئیس بسیار دشوار و طولانی است و افراد می بایست مدت زمان زیادی را در کشور سوئیس کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس سوئیسی را بگذرانند.

تحصیل در سوئیس

تحصیل در مقطع دکترای کشور سوئیس

کشور سوئیس همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل، به دانش جویان در حال تحصیل در مقطع دکترا، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان، شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره ی دکترا در این کشور فراهم آورده است.

بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور سوئیس به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه ی دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، صورت می پذیرد.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور سوئیس می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور سوئیس می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.

با توجه به این نکته که کشور سوئیس برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهند، فلذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور سوئیس در پیش دارند.

در جهت اخذ بورسیه ی تحصیل مقطع دکترا در کشور سوئیس فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نماید :

۱)در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر.

۲)اخد مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)

۳)جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.

۴)داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

۵)داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

  • زبان تدریس

بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع دکترا در کشور سوئیس به  زبان انگلیسی  ارائه میشوند. موسسه آریانا پارس با توجه به تعداد زیاد پرونده های ارسالی به سفارت سوئیس و سابقه بسیار طولانی وکلای این موسسه در امر پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی کشور سوئیس، طول دوره ی یادگیری زبان سوئیسی برای افراد مبتدی حدودا ۶ تا ۱۰ ماه تخمین میزند.

  • حق کار

دانشجویان مقطع دکترا کشور سوئیس مجوز کار در محدوده ای ۳۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع در آمد های حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد. حال این سوال مطرح میگردد که آیا هر کس می تواند در حین تحصیل خود، کار دانشجویی پیدا کند یا خیر ؟ پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است. ولیکن تجربه ارزشمند وکلای موسسه مهاجرتی آریانا پارس مبین این مطلب است که فقط به دلیل ویژگی های شخصی متفاوتی ( مثل عدم وفق پذیری با محیط ، سطح ضعیف برقراری ارتباط و یا عوامل مشابه ) می باشد.

  • هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در سوئیس برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۷۰۰  تا ۹۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا،  رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل و در مقطع دکترا در کشور سوئیس می باشد .

همکاران ما