خرید 118 هواپیمای نو از ایرباس

پرورش در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:
جزئیات خرید ۱۱۸ هواپیمای نو از ایرباس/ ارزش قرارداد بالغ بر ۱۰.۵ میلیارد دلار/ خرید ۱۶ هواپیمای ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰/ تحویل ۵ تا ۸ فروند در سال ۲۰۱۶
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) با اشاره به جزئیات قرارداد اولیه برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت هواپیما ساز ایرباس گفت: از این تعداد ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دور برد و قاره‌پیما هستند.

فرهاد پرورش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره جزئیات خرید هواپیماهای ایرباس گفت: با توجه به اینکه از گذشته مذاکرات خود را با تعدادی از کارخانجات سازنده هواپیما از جمله ایرباس انجام داده بودیم تا بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فرصت زیادی را برای مذاکرات از دست ندهیم و وارد مذاکرات نهایی برای خرید شویم که ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران اظهار تمایل کرده بود.
وی ادامه داد: خوشبتخانه با اجرای برجام و سفری که دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به فرانسه داشتند هماهنگی‌های لازم در جهت انعقاد قرارداد برای خرید هواپیما در این سفر نیز صورت گرفته بود که خوشبختانه این موفقیت در این سفر حاصل شد و تفاهم‌نامه اولیه برای خرید هواپیماهای نو برای شرکت هواپیمایی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران(هما) از شرکت هواپیما ساز ایرباس به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد در مجموع ۱۱۸فروند هواپیما ایرباس است که ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) هستند که این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد نیز ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.
پرورش افزود: هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ بیشتر برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای است؛ البته تعدادی از این تایپ هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند.
وی افزود: همچنین ۴۵ فروند هواپیمای دیگر از نوع ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میانبرد و هواپیماهای میانبرد نزدیک به دور برد است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه ۱۶ فروند دیگر از نوع ایرباس ۳۵۰ است افزود: این تایپ از هواپیماهای دوربرد محسوب می‌شوند و بسیار جدید و مدرن هستند که در منطقه تنها یکی دو ایرلاین از این تایپ از هواپیماها استفاده می‌کنند.

airbus380(1) airbus380(2) airbus380

همکاران ما