ثبت نام عتبات عالیات

شروع پیش ثبت نام کاروان های عتبات عالیات

با آغاز ماه های محرم و صفر سفر به عتبات عالیات هم رونق میگیرند و بسیاری برای پیاده روی اربعین حسینی به کربلا سفر می کنند. هر ساله جمعیتی چند میلیونی و علاقه مند به امام حسین پای پیاده به حرم ایشان می روند. با ارمغان همراه باشید تا نکاتی که در حین سفر و ثبت نام عتبات عالیات لازم می شود را به شما معرفی کنیم.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، زائران گرامی که قصد سفر و ثبت نام عتبات عالیات از مشهد را دارند حتما باید برای اخذ روادید و بهره مندی از پوشش های بیمه ای و خدمات درمانی در سامانه سماح ثبت نام کنند. طبق گفته مرتضی آقایی مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی تحت پوشش و دارای مجوز این سازمان در سراسر کشور فعال و آماده خدمت رسانی به زائرین هستند و شما می توانید از طریق آن ها ثبت نام عتبات عالیات را انجام دهید.

بنابر مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی، هزینه برای کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می کنند ۳۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان است. این مبلغ برای روادید، پوشش بیمه ای و خدمات درمانی پرداخت خواهد شد. از متقاضیان خواهش مندیم که ثبت نام خود را به روز های آخر موکول نکنند.

تصویری از بین الحرمین در پیاده روی اربعین عتبات عالیات

اقدامات قبل سفر

برای سفر به عراق و ثبت نام عتبات عالیات بهتر است که مدت اعتبار گذرنامه حداقل سه ماه باشد. پس از این که گذر نامه خود را بررسی کردید به گرفتن ویزای خود اقدام کنید. همچنین به طور شخصی هم می توانید به کنسولگری های عراق در ایران مراجعه کنید. آدرس های کنسولگری های مشهد، اهواز و کرمانشاه را در زیر مشاهده می کنید.

آدرس کنسولگری عراق در مشهد: مشهد، بلوار فردوسی، خیابان شقایق | شماره تماس :  ۳۷۶۶ ۱۷۵۵-۰۵۱

آدرس کنسولگری عراق در اهواز: اهواز، خیابان لقمان | شماره تماس : ۳۳۳۶ ۷۴۴۵-۰۶۱

آدرس کنسولگری عراق در کرمانشاه: کرمانشاه، خیابان فردوسی، جنب پارک لاله

همچنین اگر به صورت گروهی قصد سفر به عتبات عالیات را دارید بهتر است که ویزای گروهی یا مانفیست بگیرید. با گرفتن این نوع ویزا تمامی اعضا که نامشان در ویزا است به راحتی می توانند از مرز عبور کنند و تنها چیزی که کنترل می شود مهر کنترل ورود است. هزینه گرفتن ویزا ۴۰ دلار است و به دو قطعه عکس ۴*۳ با زمینه سفید، اصل گذرنامه و کپی رنگی از صفحه اول گذرنامه نیاز است.

سفر به نجف و کربلا

سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی

پس از ثبت نام عتبات عالیات ، برای شرکت کردن در پیاده روی بزرگ اربعین باید اول به نجف بروید که از دو راه زمینی و هوایی رفتن به این شهر امکان پذیر است. مرزهایی که از آن ها می توانید به نجف برید عبارت اند از:

  • مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز ایران در این ایام مرز مهران است و دلیل آن هم نزدیکی راه به نجف است که حدود ۴ تا ۶ ساعت فاصله است.
  • مرز شلمچه: این مرز در استان خوزستان قرار گرفته است و فاصله ۵ تا ۸ ساعته تا  نجف دارد.
  • مرز چزابه: این مرز هم در استان خوزستان قرار گرفته است و  تا نجف حدود ۴ تا ۷ ساعت فاصله دارد.
  • مرز خسروی: در استان کرمانشاه قرار گرفته است و تا نجف حدود ۶ ساعت فاصله دارد.

هنگام رسیدن به سفر باید نکته هایی را هم در نظر داشته باشید:

  1. عوارض خروج از کشور به صورت زمینی برای سفر به عتبات عالیات ۲۵ هزار تومان است.
  2. به دلیل شلوغی زیاد و حجم زائرانی که در مرز های ایران و عراق در این ایام وجود دارد، بهتر است برنامه رسیدن به مرز را طوری تنظیم کنید که صبح زود به مرز برسید. در غیر این صورت احتمال دارد که حتی شب را هم در مرز بگذرانید.
  3. در مرز ها اتوبوس ها، ون ها و تاکسی هایی وجود داردند که شما را تا ایستگاه نجف خواهند برد و هزینه ای حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومن هم می گیرند.

موکب ها و اقامتگاه های مسیر پیاده روی اربعین

یکی از نگرانی هایی که در طول این پیاده روی وجود دارد اقامت و اسکان زائر است. در طول مسیر مکان های بسیار زیادی فراهم شده است که موکب نام دارند. این موکب ها متنوع هستند و از ساختمان های چند طبقه که ظرفیتی بیش از هزار نفر را دارد تا چادر های عشایری را شامل می شود. اغلب صاحبان این موکب ها عراقی هستند ولی صاحبان ایرانی یا لبنانی هم مشاهده خواهید کرد.

موکبی را که برای اقامت برمی گزینید بهتر است که چادر نباشد چرا که با توجه به این که مسیر بیایانی است هوا در شب سرد می شود. البته این موضوع هم زیاد نگران کننده نیست چرا که تمامی موکب ها از امکانات گرمایشی خوبی نظیر بخاری های برقی و گازی و پتو را در اختیار زائران قرار می دهند.

خلاصه که نگران اقامت و راحتی مکانی برای استراحت نباشید چرا که موکب داران با مهربانی از شما میزبانی خواهند کرد و هرچه که خواسته باشید در اختیارتان خواهند گذاشت.

وعده های غذا در پیاده روی اربعین

پذیرایی از زائرین اربعین در پیاده روی عتبات عالیات

در این سفر زیارتی به عتبات عالیات تمامی وعده های غذایی رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ایستگاه های غذا در بین راه آنقدر تعدادشان زیاد و غذاها آنقدر متنوع هستند که هیچ گونه مشکلی برای زائر پیش نخواهد آمد. در تمامی ساعات از شما پذیرایی خواهد شد و البته توجه داشته باشید که صبحانه، ناهار و شام در همان ساعات معلوم در موکب ها توزیع خواهد شد. معمولا صبحانه را از اذان صبح تا ساعت ۸، ناهار را از ساعت ۱۲ تا ۲ ظهر و شام را هم از غروب آفتاب تا ۱۰ شب توزیع خواهند کرد.

در کنار وعده های غذایی زیاد و متنوعی که در اختیار شما قرار می دهند نوشیدنی ها و میان وعده های متنوعی هم توزیع می شود. در بین راه، چای و قهوه عربی به وفور یافت میشود و سینی های بزرگ خرما که با کنجد و ارده تزئین شده است هم از اصلی ترین میان وعده ها است. بطری های آب معدنی و میوه هم به صورت رایگان به زائرین گرامی تحویل داده خواهد شد.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

داشتن امکانات و لوازم کافی مناسب یکی از اصلی ترین مسائلی است که باید آن را در سفر به عتبات عالیات و پیاده روی اربعین رعایت کنید و به همراه داشته باشید. نداشتن هر کدام از وسایل می تواند سختی های بسیاری در مسیر پیاده روی برای شما به وجود آورد. از وسایل بسیار مهم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفش مناسب و دمپایی
  • لباس مناسب
  • کوله پشتی و وسایل لازم

داشتن کفش راحت یکی از ضروری ترین لوازم در این سفر به حساب می آید. توجه کنید کفش راحت به منظور کفش گران نیست و تنها نکته ای که باید توجه کنید به آن فقط راحتی کفش است. اقلیم بیابانی که در کشور عراق هست شب های سرد و روز بسیار گرم را سبب شده است. با توجه به این نکته بهتر است که شلوار راحت، لباس گرم کافی، لباس خنک و پیراهن نازک همراه خود داشته باشید. سعی کنید از آن جایی که مجبورید هم لباس گرم و هم لباس خنک برای پیاده روی داشته باشید، لباس هایی را انتخاب کنید که حجم کمی دارند و وزن کوله شما را زیاد نمی کنند.

از جمله وسایلی هم که باید در کوله خود در عتبات عالیات همراه داشته باشید:

  • دینار
  • لباس
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • لوازم بهداشتی
  • پماد زینک اکساید و پودر بچه برای درمان آسیب های پوستی که در طول مسیر ممکن است به وجود آید.
  • شارژر
  • پاوربانک
  • دستمال کشی و قرص سرماخوردگی
  • سیم سیار و سه راه
سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی

هزینه های سفر اربعین

با توجه به مطالبی که گفتیم هزینه ای در طول پیاده روی برایتان پیش نخواهد آمد و تمام هزینه ها مربوط به رفتن به نجف و برگشتن از کربلا است. بهتر است که در سفر به جای همراه داشتن ریال، دینار یا دلار همراه خود ببرید. در سال های اخیر به دلیل این که ارزش ریال ایران از دینار عراق پایین تر شده است ممکن است که هزینه های به مراتب بیشتری نسبت به قیمت واقعی از شما بگیرند.

همچنین نرخ مکالمه و پیامک در داخل ایران و عراق متفاوت است. در جدول زیر هزینه های رومینگ اپراتور های معروف ایران در عتبات عالیات را می بیند که تمامی قیمت ها به تومان است.

اپراتور

ارسال پیامک

تماس با ایران

تماس دریافتی

تماس داخل عراق

اینترنت همراه

همراه اول

۱۱۹۰

۳۹۰ ۷۹۰ ۲۵۰ ۱۹۰

ایرانسل

۷۹۹

۷۹۹

۷۹۹

۲۹۹

۲۹۹

رایتل ۱۱۵۰ ۹۲۰ ۸۳۰ ۴۹۰

۴۰۰

آغاز دور جدید ثبت نام های عتبات عالیات / افزایش دو برابری اعزام به سامرا

6

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت از  آغاز دور جدید ثبت نام های سفر زیارتی عتبات عالیات خبر داد و گفت: در این دوره، اعزام به سامرا افزایش دو برابری خواهد داشت.

جهت ثبت نام عتبات عالیات زیر نظر سازمان حج و زیارت به دفتر زیارتی ارمغان آفاق ایرانیان مراجعه نمایید.

نظافتی با بیان اینکه در این دوره علاوه بر زائران عادی، دانشجویان نیز به عتبات اعزام می شوند، توضیح داد: سفرهای این دوره در قالب بسته های ۴، ۵، ۶ و ۷ روزه و در برخی استان ها ۱۲ روزه و بصورت هوایی و زمینی خواهد بود و سفرها در قالب بسته های معمولی و ارزان قیمت ارائه شده است.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت بیان کرد: در دوره جدید ، میزان اعزام ها به سامرا دو برابر افزایش می یابد و با توجه به استقبال زائران با تلاش برای فراهم آوردن امکانات اقامتی و پارکینگ در آینده شاهد افزایش بیشتر اعزام ها به سامرا و ثبت نام عتبات عالیات خواهیم بود.

جهت رزرو سفر عتبات عالیات با دفتر ارمغان تماس بگیرید

دفتر مشهد: ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱

شما عزیزان بعد از اینکه ویزای عراق خود را دریافت کردید می توانید از سه مرز مختلف وارد این کشور شوید.

مرز شلمچه

این منطقه مرزی در غرب خرمشهر واقع است و نزدیکترین مرز به شهر بصره عراق است. این مرز جنوبی ترین مرز زمینی ایران و کشور عراق است و فاصله آن تا بصره ۲۰ کیلومتر و تا خرمشهر ۱۵ کیلومتر می باشد.
زائران عزیزی که از این مرز وارد کشور عراق می‌شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره عراق شده و پس از آن به سماوه و شهر مقدس نجف می رسند . طول مسیر از شلمچه تا نجف تقریباً ۴۶۰ کیلومتر می باشد.

مرز شلمچه

مرز چذابه

مرز چذابه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار گرفته است. زائران ایرانی پس از عبور از منطقه چذابه و شیب، مشرح وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه و بعد از بازرسی ابوصخیر وارد شهر مقدس نجف می شوند.

مرز مهران

مرز مهران در استان ایلام قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر ایلام ۸۵ کیلومتر می باشد. زائران عزیزی که از این شهر وارد عراق می‌ شوند پس از عبور از منطقه زرباطیه و شهر کوچک بدره وارد شهر کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه وارد شهر نجف می‌شوند . طول این مسیری که در بالا شرح دادیم از پاسگاه مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی شهر نجف ۳۰۰ کیلومتر می باشد . بیش از ۷۰ درصد زائران ایرانی مرز مهران را برای سفر به عراق انتخاب می ‌کنند.

طبق یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از زائران عزیز اربعین به عمل آمده است، بیش از ۷۰ درصد پاسخگویان مسیر مرز مهران را برای سفر به کشور عراق و عتبات عالیات انتخاب می کنند. بر اساس همین نظر سنجی ۱۹ درصد پاسخگویان مسیر چزابه حدود ۸ درصد مسیر شلمچه حدود یک و نیم درصد مسیر خسروی را برای مسیر راهپیمایی اربعین کربلا انتخاب می ‌کنند.

معروف ترین مسیر دسترسی به کربلا در اربعین

مسیر انتخابی زائران ایرانی برای حضور در پیاده روی اربعین ” نجف ، حیدریه ، کربلا ” است که کوتاهترین، امن ترین ، پرتردد ترین، مشهور ترین و معروف ترین مسیر دسترسی نجف کربلا به حساب می آید.
عمده زائران اربعین پس از ورود به خاک عراق ابتدا به شهر نجف اشرف می روند. در مرزهای زمینی معمولاً اتوبوس و و سواری های عراقی برای خدمت گزاری به انتظار ایستاده اند . نرخ کرایه ها متغیر است.
مسیرهای پیاده روی در کشور عراق برای اربعین به سوی کربلای معلی، ” نجف ، حیدریه ، کربلا ” و ” کوفه، صحنه، کربلا ” و بغداد ، مسیب ، کربلا ” و ” حله، طویریج ، کربلا ” است.

مسیر نجف، حیدریه، کربلا : این مسیر بزرگراه رفت و برگشتی است که برای پیاده روی زائران به حساب می‌آیند و به این مسیر یا حسین گفته می شود طول این مسیر ۸۲ کیلومتر است که در ابتدای آن هر ۵۰ متر یک میله در وسط جاده نصب شده تا برای مردم و زائران امام حسین نشانه‌ای باشد . این میله ها به تعداد ۱۴۵۲ از خروجی شهر نجف شماره گذاری شده اند.

در سمت راست این جاده تعداد زیادی حسینیه ( موکب ثابت ) وجود دارد که در اربعین ، نیمه شعبان و مناسبتهای مذهبی دیگر تعداد موکب ها متغیر است. در این جاده چندین درمانگاه و مراکز درمانی برای زائران امام حسین (ع) وجود دارد.

نحوه اخذ ویزای عراق

برای اخذ ویزای کشور عراق ، مدارکی مورد نیاز است از قبیل:

  • اصل پاسپورت
  • ۲ قطعه عکس ۶ در ۴ تمام رخ رنگی با پس زمینه سفید

انواع ویزای کشور عراق

  • ویزای یک ماهه توریستی فردی
  • ویزای یک ماهه توریستی گروهی

نکاتی برای اخذ ویزای کشور عراق

  1. جهت دریافت ویزای گروهی نیازی به حضور تمامی افراد نیست و یک نفر به عنوان نماینده کفایت می کند. (برای اخذ ویزای خود با شماره های ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱  و ۷۲۳۷۸۰۰ ۰۹۱۵ تماس حاصل فرمائید.)
  2. دریافت ویزای کشور عراق در صورت نداشتن هیچ مشکلی ، حداقل ۳ تا ۴ روز کاری زمان خواهد برد.
  3. برای سفر با ویزای گروهی تمامی اعضا در زمان سفر باید به صورت کاروانی سفر کنند و اجازه تردد به تنهایی از مرز را ندارند.

شرکت ارمغان آفاق ایرانیان کارگزار رسمی اخذ ویزا، بلیط هواپیما کشور عراق، انواع هتل ها و تورهای عراق می باشد. شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت ویزا، بلیط هواپیما کشور عراق ، هتل ها و تورهای عراق، با شماره های ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱  و ۷۲۳۷۸۰۰ ۰۹۱۵ تماس حاصل فرمائید.

همکاران ما