معرفی کلمبو پایتخت زیبای سریلانکا

گرچه لقب قرن ۱۹ کلمبو یعنی باغ شهر شرق امروز کمی پرطمطراق به نظر می رسد اما در اینکه محبوب ترین شهر سریلانکا از نظر گردشگران کلمبو است هیچ شکی نیست. این محبوبیت هم وامدار تاریخ و فرهنگ، معماری بی نظیر، ساحل شگفت انگیز و بازارهای جذاب است. گرچه بسیاری از باغ های شهر از بین رفته و عمارت های چند طبقه جای آنها را گرفته اند، اما هنوز هم می شود کوچه باغ های سرسبز با گیاهان عجیب و غریب را در کلمبو پیدا کرد.

کلمبو

در نزدیکی های ساحل هتل های جدید و پر زرق و برق، رستوران های شیک و گالری های هنری را خواهید دید در حالی که چهره پایتخت تجاری سریلانکا در محله های قدیمی کاملا متفاوت است. کلمبو یک شهر استعماری است؛ سال ۱۵۱۷ پرتغالی ها که به تازگی وارد شهر شده بودند قلعه ای ساختند تا از مستعمره جدید خود حفاظت کنند. ورود هلندی‌ها به شهر همراه با افزایش استحکامات در ساختمان های شهر و ورود کانال ها به کلمبو بود و انگلیسی ها هم تلاش کردند تا این شهر را به یک بندر مهم در مسیرهای دریایی اقیانوس هند تبدیل کنند.

اگر می خواهید تورهای هند از مشهد و تهران را رزرو کنید روی دکمه زیر کلیک کنید.

تور هند از مشهد

سال ۱۸۱۵ کلمبو پایتخت سیلان نام قدیمی سریلانکا شد اما سال ۱۹۸۰ جایاواردنپورا کوته پایتخت سیاسی و کلمبو به عنوان پایتخت تجاری این کشور شناخته شد. کلمبو در دوران پسا استعمار رشد شدیدی را تجربه کرد و امروز به عنوان یک شهر مدرن ساحلی شناخته می شود. شلوغی و ترافیک شهر ممکن است در وهله اول به نظرتان آزاردهنده برسد اما در همین شلوغی می توانید پیوند سنت و مدرنیته در سریلانکا را بیابید. کلمبو یک شهر جهان وطنی است؛ طیف گسترده ای از مذاهب و فرهنگ ها در این شهر آزادانه در کنار یکدیگر زندگی می کنند؛ مسجد، کلیساها و معابد در شهر بسیار است. این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای سریلانکا، یک شهر پر جنب و جوش و پویاست که تلاش دارد جلوه مدرن خود را به مردم دنیا نشان دهد.

فستیوال ادویه

کلمبو

جشنواره گرامیداشت میراث آشپزی سریلانکا یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی این کشور است. کشور سریلانکا برای سال ها به واسطه ادویه های منحصر به فردش شناخته می شد و بسیاری از آشپزهای مشهور جهان برای طبخ مواد غذایی خود از این ادویه ها استفاده می کردند. در کلمبو هر سال جشنواره ادویه ها با حضور گردشگران برگزار می شود تا به مردم جهان ثابت شود که هنوز هم ادویه های سریلانکا نظیر ندارند. در واقع کلمبو ترکیبی از اجتماعات کوچکی از تبار چینی ها، پرتغالی ها، هلندی ها، مالایی ها و هندی هاست که البته مهاجران اروپایی هم در این شهر کم نیستند. تنها سواحل حیرت انگیز کلمبو نیست که این شهر را مشهور کرده بلکه این فرهنگ غنی شهر است که هر توریستی را به خود جذب می کند.

کلمبو

از سوی دیگر، کلمبو یک مقصد ارزان به شمار می رود. شما می توانید با پولی نصف آن چیزی که در شهرهای ساحلی دیگر دنیا می پردازید، در کنار ساحل یک هتل عالی اجاره کنید. اگر به کلمبو رفتید حتما سری به خیابان «گله» بزنید. به قول مردم این شهر کلمبو از گله آغاز می شود و در گله پایان می یابد! در این منطقه می توانید مدارس و مراکز تجاری را ببینید و مردمی را که برای تبدیل شهرشان به یک شهر مدرن تلاش می کنند.

حیات وحش کلمبو و طبیعت بی نظیر آن بسیار دیدنی است. به خصوص از تماشای فیل های این شهر نباید غافل شوید. مرکز نگهداری پیناوالا یک ساعت با شهر کلمبو فاصله دارد و مناظر سرسبز آن باعث می شود احساس کنید که در وسط جنگل هستید. در این محدوده فیل های غول پیکری را خواهید دید که آزادانه در طبیعت زندگی می کنند.

در کلمبو هیچ وقت گرسنه نخواهید ماند؛ انواع غذاها و رستوران ها در این شهر وجود دارد. همچنین دکه های خیابانی با مواد غذایی سرخ کردنی دل هر عابری را می ربایند. صنایع دستی و آثار هنری در مراکز خرید کلمبو به نسبت شهرهای آسیایی بسیار ارزان هستند پس تا می توانید خرید کنید.

موزه ملی

کلمبو

ساختمان موزه ملی سال ۱۸۷۶ توسط پادشاه بریتانیا ساخته شده. عمارتی قدیمی که امروز بزرگترین موزه سریلانکا را در خود جای داده است. اطراف موزه حیاطی زیبا و دوست داشتنی قرار دارد که لذت بازدید از آن کمتر از آثار باستانی نیست. در داخل موزه می توانید مجسمه ها و صنایع دستی باستانی کشور را ببینید و از داستان های تاریخی این شهر مطلع شوید. همچنین اشیای متعلق به خاندان سلطنتی سابق سریلانکا از جمله تاج و تخت طلایی در این موزه نگهداری می شوند. بازدید از موزه ملی کلمبو، بازدید از تاریخ تمدن کشور سریلانکاست که بسیار دیدنی است.

سالن یادبود استقلال

کلمبو

سریلانکا سال ۱۹۴۸ از استعمار انگلستان خارج شد؛ تاریخی که هنوز هم در ذهن مردم شهر تثبیت شده است. در همان سال بنای عظیم سنگی در باغ صلح تاریخی کلمبو ساخته شد تا روز استقلال کشور در آن ثبت شود. در مقابل این بنا مجسمه ای از لانکاس اولین رییس جمهوری سریلانکا نیز که «پدر ملت» نامیده می شود، قرار دارد. هر سال در این باغ مراسم مذهبی و جشن روز ملی برگزار می شود. اگر دوست دارید از ازدحام خیابان های کلمبو فرار کنید، این عمارت و باغ آن مکان ایده آلی است.

معبدی با مجسمه های ترسناک

معبد بودایی گانگارامایا متشکل از چند ساختمان و یک معبد شلوغ است. در این معبد با مجسمه های عجیب و غریبی روبرو می شوید که بیشتر برای توریست ها کمی ترسناکند. حتی بعضی از افرادی که در این معبد تردد دارند لباس های عجیبی به تن دارند. این معبد شامل کتابخانه، موزه، سالن نمایش و سالن دستاوردهای قهرمانان کشور است و بوداهای بسیاری را در خود جای داده که بودای سنگی، طلایی و پلاستیکی از آن جمله هستند. هنوز هم مردم این شهر برای مجسمه ها هدایای مختلفی می آورند و مراسم مذهبی در این مکان انجام می شود.

کلمبو

طبیعت گردی

کلمبو یک شهر ساحلی است و جزیره ها و دریاچه های اطراف آن بسیار دیدنی هستند. یک روز از سفرتان را به کشف جاذبه های طبیعی این شهر اختصاص دهید. گردش در خیابان های شهر کلمبو و آشنایی با آداب و رسوم زندگی آنها یکی از لذت های توریستی شهر کلمبو است.

دریاچه بیرا

کلمبو


دریاچه بیرا در نزدیکی معبد گانگارامایا قرار دارد. در وسط این دریاچه عظیم، جزیره کوچکی قرار دارد. در این جزیره به واسطه کمک های یک حامی مسلمان مسجد کوچکی ساخته شده است. دریاچه از طریق کانال های باریکی که به دریای هند می رسد به دریاچه های دیگر شهر متصل است. در زمان استعمار از این جزیره برای انتقال کالاها به شهر استفاده می شد و نام پرتغالی «بیرا» در آن زمان به این جزیره اختصاص پیدا کرد. بیرا مکان ایده آلی است برای اینکه چند ساعتی را استراحت کنید؛ پای تان را درون آب سبز رنگ کرده و از تماشای دست و پا زدن اردک ها در اطراف تان لذت ببرید.

پارک مقدس کلمبو

کلمبو

از دریاچه بیرا کمی به سمت جنوب بروید. به پارک ویهارا ماهادوی (Viharamahadevi) می رسید؛ بزرگترین پارک شهر کلمبو. درون این پارک مجسمه بزرگی از بودا و یک باغ وحش کوچک هم قرار دارد. بازدید از این پارک به ویژه برای کودکان می تواند خاطره انگیز باشد. تماشای درختان غول پیکر و عکاسی از آنها هم از جاذبه های این پارک است.

همکاران ما