نقشه راه گردشگری کشور

نقشه راه گردشگری کشور های عضو اکو تدوین شد

 

سفر > گردشگری – محمد باریکانی:

همکاری‌های گردشگری کشورهای عضو اکو تا چه اندازه از توازن برخوردار است؟۱۰کشور همسایه شامل ایران، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان تا چه اندازه توانسته‌اند از ظرفیت‌های گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی برای تحقق اهداف توسعه‌ای بهره‌مند شوند؟

اکبر خدایی مسئول دفتر گردشگری، ‌صنعت و کشاورزی اکو در تهران در پاسخ به این سؤالات همشهری می‌گوید: موضوع گردشگری در چارچوب همکاری‌های اکو توزیع یکسان ندارد. مثلا روابط گردشگری بین ایران و ترکیه بسیار بالاست اما بین پاکستان و ترکیه یا اصلا وجود ندارد یا اگر هم وجود داشته باشد بسیار اندک است.خدایی همچنین از تلاش سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به‌منظور فراگیرشدن موضوع گردشگری بین کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی خبر می‌دهد.به گفته مسئول دفتر کشاورزی، صنعت و گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در تهران، گسترش گردشگری بین کشورهای عضو اکو مستلزم عرضه محصولات جدید گردشگری در این کشورهاست.

به گفته او گردشگری زیارتی در ایران رواج بیشتری دارد اما در ترکیه گردشگری سیاحتی رایج است. خدایی می‌گوید: کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی -اکو- با توجه به تولیدات گردشگری خود می‌توانند بازارهای گردشگری یکدیگر را به‌دست آورند و به توزیع متعادل درآمدها در منطقه اکو کمک کنند.

  • گردشگری در اولویت برنامه‌های اکو

توسعه روابط گردشگری بین ۱۰کشور سازمان همکاری‌های اقتصادی -اکو- تا چه اندازه به توسعه و رونق اقتصادی این کشورها کمک می‌کند؟ آیا سازمان همکاری‌های اقتصادی -اکو- قادر به تدوین یک استراتژی قوی برای کمک به کشورهای عضو در توسعه روابط گردشگری است؟ رویکرد شورای منطقه‌ای همکاری‌های اقتصادی به موضوع گردشگری چیست؟ و توسعه روابط گردشگری در سطح کشورهای اکو تا چه اندازه به بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای عضو کمک می‌کند؟

گوکتن دامار معاون کشاورزی، صنعت و گردشگری شورای همکاری‌های اقتصادی-اکو- در پاسخ به این سؤالات همشهری می‌گوید: گردشگری برای شورای اکو بسیار مهم است.

او با تأکید بر وجود آثار تاریخی و فرهنگی غنی در کشورهای عضو، به عبور جاده ابریشم از کشورهای عضو اکو و روابط تاریخی کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو چند نوع فعالیت در کشورهای منطقه در زمینه‌های گردشگری سلامت و پزشکی و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی دارد و سال آینده نیز سومین نشست وزرای گردشگری عضو اکو در کشور ترکیه برگزار می‌شود.

گوکتن دامار همچنین از انتشار کتاب گردشگری اکو خبر داد که در آن اطلاعات گردشگری کشورهای عضو و فعالیت‌های این منطقه اقتصادی اعلام شده است.

دامار به برگزاری کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌های گردشگری در حوزه کشورهای اکو نیز پرداخت و گفت: تلاش‌های ایران در حمایت قوی از فعالیت‌های گردشگری اکو قابل تقدیر است و ایران حمایت‌های کاملی از سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو انجام داده است.

  • ایران در فهرست ۴کشور برتر اکو در گردشگری

به گفته معاون کشاورزی، صنعت و گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی -اکو- برخی کشورهای عضو همچون ایران، ترکیه، قزاقستان و آذربایجان فعالیت‌های چشمگیری در حوزه گردشگری دارند.

او از ظرفیت‌های مشترک موجود در کشورهای عضو اکو برای بازدید گردشگران از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مرتبط با کشورهای این منطقه گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در حال تهیه استراتژی منطقه‌ای برای توسعه گردشگری است. به گفته گوکتن دامار، استراتژی جدید اکو به کشورهای عضو به‌منظور توسعه گردشگری در ابعاد مختلف کمک می‌کند. معاون سازمان همکاری‌های اقتصادی – اکو – از تهیه نقشه راه گردشگری کشورهای عضو اکو با هدف دستیابی به توسعه پایدار گردشگری خبر داد. به گفته گوکتن دامار، در چارچوب استراتژی جدید شورای همکاری اقتصادی اکو سازمان‌های بین‌الملل و سازمان جهانی جهانگردی به توسعه گردشگری کشورها با اولویت آموزش کمک می‌کنند.

استراتژی جدیدی که گوکتن دامار از آن سخن گفته است در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو که سال آینده برگزار می‌شود به تصویب می‌رسد.

پس از تصویب این استراتژی، نقشه راه گردشگری کشورهای عضو اکو اعلام و آنطور که مقامات سازمان اکو به همشهری خبر داده‌اند از‌ماه اکتبر اجرایی می‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های مشترک گردشگری و دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان‌های جهانی از اولویت‌های مطرح شده در نقشه راه گردشگری کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی (اکو) است.

 

همکاران ما