خوش مزه ترین غذاهای مشهدی را بشناسید

شکم گردی یکی از دلایل سفر می تواند باشد. رفتن به مناطق مختلف و خوردن غذا های مخصوص آنجا قطعا می تواند یکی از اصلی ترین دلایل هر گردشگری باشد. ایران ما به دلیل وجود اقوام ها و فرهنگ های مختلف، فرهنگ غذایی بسیار متنوعی دارد. اما قرار هست که به یکی از خوشمزه ترین مناطق ایران یعنی مشهد سفر کنیم و با غذاهای مشهدی بیشتر آشنا شویم. غذا هایی که اگر هر کسی آن را در زندگی اش نچشد، یکی از بزرگ ترین لذت های زندگی اش را از دست داده است. پس با ارمغان همراه باشید.

شله مشهدی یکی از خوشمزه ترین عذاهای مشهدی

شله مشهدی

یک بار هم که شده شله مشهد را امتحان کنید تا لذت خوردن حلیم را فراموش کنید. غذایی بسیار معروف در این شهر که مخلوطی از حبوبات مختلف مانند لوبیا سفید، لوبیا چیتی، لوبیا رشتی، برنج، ماش، عدس، بلغور گندم و گوشت گوساله همراه با ادویه است. شله در ماه های محرم و در نذری ها اغلب پخته می شود و کلید خوشمزگی آن هم گوشت فراوانی است که در پخت آن استفاده می شود.

کباب شیشلیک

شیشلیک

همه شیشلیک مشهد را حداقل برای یک بار امتحان کرده اند. خوشمزگی و محبوبیت این غذا آنقدر زیاد است که باعث شده به یک غذای بین المللی تبدیل شود. شیشلیک در کشور هایی نظیر آذربایجان هم سرو می شود اما شیشلیک شاندیز کجا و این شیشلیک ها کجا. شیشلیک از بهترین قسمت گوشت گوسفند یعنی راسته در شش تکه تهیه می شود غذایی تقریبا گران و لاکچری به حساب می آید.

دیگچه دسر معروف مشهدی ها

دیگچه

یکی از دسر ها و غذا های مشهدی که بسیار هم خوش مزه است دیگچه است. شاید با شنیدن اسم این غذا به فکر غذا های گوشتی بیفتید اما در واقع دیگچه یک نوع شیرینی و دسر به حساب می آید. دیگچه را با گلاب، هل، برنج، شیر، زعفران، کره و شکر تهیه می شود. دیگچه را معمولا در مراسم نذری ماهمحرم و افطاری های ماه رمضان درست می کنند.

دیزی سنگی، آبگوشت مخصوص مشهدی ها

دیزی سنگی

دیزی سنگی را می توان محبوب ترین غذای مشهدی ها و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند دانست. دیزی سنگی همان آبگوشتی است که در ظرف های مخصوص سنگی درست می شود و طعم آن با آبگوشت های معمولی بسیار متفاوت و خاص تر است و دلیل آن هم به خاطر همان ظرف سنگی است.

قیمه مشهدی

قیمه مشهدی

اگر ادویه هایی مانند جوز هندی، زنجبیل، دارچین و زعفران را به قیمه معمولی اضافه کنید، قیمه مشهدی درست کرده اید. قیمه مشهدی جزو غذا هایی است که بسیار در نذری ها و مراسم مذهبی پخته می شود.

ماقوت

ماقوت

ماقوت نوعی مسقطی است که مخصوص مشهدی ها است و یکی از اصیل ترین غذاهای مشهد به حساب می آید. ماقوت معمولا از آرد یا نشاسته درست می شود و با خلال بادام و زعفران طعم دار و تزئین می شود.

اشکنه قروت

اشکنه قروت

اشکنه قروت یکی از سنتی ترین غذاهای مشهدی به حساب می آید و سرشار از کلسیم و خاصیت است. کشک ساییده شده، پیاز داغ، مغز گردو و نعنا داغ مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه است. نام دیگر این غذا در بعضی از مناطق خراسان کله جوش است و در بین گردشگرانی که به ناحیه خراسان سفر می کنند بسیار محبوب است.

یتیمچه مشهد

یتیمچه

نام این غذا بسیار عجیب است. هنگام خوردن یتیمچه حتما مراقب انگشت هایتان باشید. یتیمچه با اینکه بسیار ساده و سریع آماده می شود اما بسیار خوشمزه و لذیذ است. مواد اصلی تشکیل دهنده یتیمچه بادمجان شیرین، عدس، دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل است. البته می توانید به آن گوجه فرنگی، کشک و نعنا داغ هم اضافه کنید. سبزی و نان تازه را در کنار این غذای بی نظیر فراموش نکنید.

آش لخشک

آش لخشک

آش لخشک یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهدی است. تفاوت این آش با آش معمولی به خاطر عدس و رشته مخصوص آن است. رشته آش لخشک ضخیم تر از رشته آش معمولی است. سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ و کشک هم که همانند آش معمولی به آن اضافه می شود. آش لخشک به دلیل داشتن عدس سرشار از آهن است و برای بیمارانی که کم خونی دارند بسیارمفید است.

چنگالی

چنگالی

چنگالی یک عصرانه سبک و خوشمزه مشهدی است. چنگ مالی یا همان چنگالی را می توانید به راحتی در خانه در کمترین زمان درست کنید. برای این کار به نان خشک یا بیات، شکر یا عسل یا شیره نبات، روغن و ماهیتابه نیاز دارید. ابتدا نان ها را در روغن باید سرخ کنید و پس از آن یکی از مواد شیرین کننده را به آن اضافه کنید و سپس بگذارید تا خنک شود. در سیستان و بلوچستان و یاسوج هم این شیرینی با کمی تفاوت درست می شود.

کوکو شیرین

کوکو شیرین

کوکو شیرین هم یکی دیگر از غذاهای مشهدی است که در دسته دسر ها قرار می گیرد. در پخت این دسر از آرد، ذرت، زعفران و تخم مرغ استفاده می شود و شیره مخصوص آن که از شکر، زعفران، آب و گلاب تهیه می شود.

رشته پلو غذای مخصوص مشهدی ها هنگام تحویل سال

رشته پلو

رشته پلویی که ما ایرانی ها هنگام تحویل سال می خوریم، غذای سنتی مشهدی ها است. روش های مختلفی برای پخت این غذا وجود دارد. هم می توانید آن را با مرغ و هم می توانید آن را با گوشت چرخ کرده درست کنید. اما معمولا رشته پلو را با ران مرغ، زعفران، پیاز، سماق، روغن، دارچین و… طبخ می کنند.

خورش ریواس نیشابور

خورش ریواس

این خورش خوشمزه مخصوص شهر نیشابور خراسان رضوی است ولی شما هر کجا باشید که ریواس داشته باشد می توانید آن را بپزید. خورش ریواس به دلیل داشتن ریواس ترش مزه است و در آن از گوشت تازه گوسفند، جعفری و نعنا، پیاز و بعضی مواقع شکر استفاده می شود.

برای رزرو تور مشهد و تور های داخلی با ارمغان در تماس باشید.

دفتر مشهد: ۰۹۱۵۷۲۳۷۸۰۰ — ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱

همکاران ما