نگاهی در عقاید و فرهنگ هند

هند مهد رقص، آواز، ادیان عجیب ، طبیعت های بکر و معماری های خاص است. این کشور شرقی هنرمندان مشهوری دارد که بازخورد خوبی در سینمای بالیوود برجای گذاشته اند. بسیاری از مردم این کشور مسلمان هستند و اعیاد و جشن هایی همچون ایرانی ها دارند؛ این مراسم جالب و عجیب هند است که مردم را برای تماشای خود می خواند. در این مطلب همراه ارمغان باشید تا شما را به کشور هند ببریم و با فرهنگ هند، آشنایتان کنیم.

آداب و رسوم عجیب در فرهنگ هند

  • هندی ها به مردم ۷۲ ملت شناخته میشوند این یعنی این مردم از فرقه های زیادی تبعیت می کنند.
  • ادیان و آداب و رسوم مردم هند بسیار عجیب و جالب است و به خرافی ترین مردم دنیا معروفند.
  • اگر به هند سفر کردید هرگز غذای خود را به دیگران تعارف نکنید زیرا در فرهنگ هند غذایی که لمس میشود را کثیف می دانند .
  • به سر فرزندان برای محبت کردن دست نزنید در اعتقادات آنها سر مقدس ترین قسمت بدن است که نباید لمس شود و پاها کثیف ترین قسمت بدن است هرگز به خانه ی یک فرد هندی با کفش وارد نشوید.
  • حلقه ی گل در هند به نشان ادای احترام است و اگر بخواهند از کسی تجلیل کنند حلقه ی گل به گردن این فرد می اندازند. گرچه حلقه ی گل های قرمز رنگ بیشتر در مراسم ازدواج آنها رواج دارد.
  • در تور هند گردی باید بدانید هندی ها برای سلام دادن کف دو دست خود را به هم می چسبانند و از کلمه ای که همه در خاطر دارید، ” Namaskar ” استفاده میشود.

لباس های سنتی هندی

اتفاقات و تاثیر کشورهای مختلفی که بر کشور هند حکومت می کردند، بسیار بر نوع پوشش آن ها تاثیر گذاشته است. در هند بر اساس منطقه جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و همچینین اقوام و فرهنگ های حاکم بر هر منطقه، نوع پوشش هم متفاوت است.

لباس در فرهنگ هند

اما لباس معروف هندی ها که مخصوص زنان این کشور است و اغلب همه آن را می شناسند، ساری هندی است. ساری از یک تکه پارچه به طول ۴ و نیم تا ۸ متر و عرض ۶۰ تا ۱۲۰ سانت تشکیل شده است. ساری انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع مراسم، نوع آن ها متفاوت خواهد بود. این پوشش یک پوشش تاریخی هم به حساب می آید چزا که قدمت آن به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد.

لهنگا چولی هم یک لباس دیگر سنتی هندی ها است که متشکل از یک دامنی کلوش و یک پیراهن به اسم چولی است. لهنگا چولی به دلیل گلدوزی ها و نقش های ظریفی که بر روی آن هست معمولا در جشن ها، عروسی ها و مراسم شادی پوشیده می شود.

لونگی یا پنجه هم یکی دیگر از لباس های پرطرفدار در هند به حساب می آید که پارچه ای بلند است و مردان و زنان هندی آن را دور کمر خود می بندند.

مراسم ازدواج در فرهنگ هند

فرهنگ ازدواج در هند

بیایید کمی از فرهنگ جالب ازدواج در هند گپ بزنیم. اولین گام برای ازدواج عشق و علاقه است در هند نیز دختر و پسر باید در این امر راضی باشند و همچنین به سن ازدواج رسیده باشند. سن ازدواج در هند برای دختران ۱۵سال و برای پسر باید ۱۸ سال کامل باشد. جالب ترین بخش متفاوت در فرهنگ ازدواج هندی ها این است که خانواده دختر نیز می تواند به خاستگاری پسر برود و این امر فقط مختص پسران هندی نیست.

بعد از مراسم خاستگاری می رسیم به بخش انتخاب روز عروسی که متاسفانه در هندوستان عروس و داماد نقشی در آن ندارند و اغلب روز عروسی آن ها بر اساس طالع بینی و فال ستارگان مشخص می شود.

ازدواج در فرهنگ هند

جالت ترین مراسم در روز عروسی اتفاق می افتد. همانطور که می دانید جزء اصلی هر مراسمی لباس است، در مراسم ازدواج هندی ها، عروس و داماد باید از رنگ های شاد، همانند قرمز و کرمی استفاده کنند. بعد از انتخاب لباس به بخش مراسم عقد می رسیم که یکی از متفاوت ترین و عجیب ترین مراسم دنیاست. مردم هند آتش را بسیار مقدس می دانند و این عنصر در مراسم ازدواج آنها به عنوان شاهد اصلی شناخته می شود. این مراسم به این گونه است که، عروس و داماد باید ۷ حلقه به دور آتش ایجاد نمایند و پس از آن به عنوان زن و شوهر اعلام می شوند.

۷ حکم مقدس با ۷ گام زوجین برداشته می شود که به نشانه ی

  1. احترام به یکدیگر
  2. شریک شدن در شادی و غم واندوه
  3. اعتماد و وفاداری
  4. قدردانی از دانش، ارزش و فداکاری
  5. برای درک احساسات، عشق، وظایف، خانواده
  6. وحدت بین زن وشوهر
  7. برای تقویت پیوند ابدی، دوستی و محبت

جالب است بدانید در هند به جای دادن حلقه، از گردنبندی به نام ” مانگالسوترا ” استفاده می شود و زنانی که این گردنبند را بر گردن دارند یعنی متاهل هستند.

در پایان مراسم که با ورود زوجین به خانه همراه است، بستگان آنها ترکیبی از آب و نمک را روی آنها می پاشند. این کار در فرهنگ هند به نشانه ی دور کردن ارواح خبیث و بدیمنی از آنهاست. باشکوه ترین لحظه ای که اتفاق می افتد، وارد شدن عروس به خانه می باشد که پای خود را در محلولی از شیر و رنگی قرمز(ورمیلیون) می گذارد و گام های زیبای او روی زمین نقش می بندد. این کار الهام گرفته از الهه عشق، زیبایی و خوشبختی ” laxmi ” است.

زبان هندی ها

سانسکریت یا سنسکریت زبان باستانی مردم هند است که هم ریشه با زبان پارسی باستان می باشد. زبان هندی مدرن که اکنون با اروپایی نیز آمیخته شده است به زبان هندواروپایی شناخته می شود. فایل آموزش زبان هندی در چند جمله ی ساده و محاوره ای برای شما دوسداران زبان هندی گذاشته شده که می توانید از آن استفاده کنید.

دکمه ی مکالمات روزمره

بعضی از عقاید عجیب در هند

تائیپوسام

تائیپوسام

این مراسم مانند یک جشن برگزار می شود و در آن مردم هدایا میوه و گل برای خدای خود “مورگان” به معابد می برند. مورد جالبی که در این جشن اجرا میشود این است که افراد بدن خود را شکنجه می کنند این در فرهنگ هندی ها یک نوع خدمت به خدایان تلقی می شود.

راه رفتن روی آتش

راه رفتن روی آتش

یکی از عجیب ترین مراسمی که درهند برگزار می شود، راه رفتن بر روی آتش است. به این گونه است که افراد باید روی آتش راه قدم بگذارند نه این که بدود و بسیاری از مردم هر ساله در این مراسم راهی بیمارستان خواهند شد.

ساتی

ساتی فرهنگ هند

همانطور که می دانید هندی ها جسد افراد را می سوزانند. در برخی از مکان ها در هند همسر فرد مدفون شده را با خود آن فرد می سوزانند که گاه داوطلبانه و بالاجبار نیز می باشد.

مراسم و جشنواره ها در فرهنگ هند

مردم هند بسیار به مراسم خود معتقدند و علاقه شدیدی به رقص و آواز دارند به همین خاطر مراسم آنها هرسال با شکوه تر برگزار می شود.

هولی

هولی

هولی یا همان جشن رنگ ها که بسیار هم در دنیا طرفدار دارد جشن بزرگ و شادی است که هر ساله در بین مردم پرآوازه ی هند برگزار می شود. جشن رنگی شدن هندی ها در ماه مارس (فروردین ) اجرا شده و یکی از پرشورترین فستیوال های دنیاست.

دیوالی

دیوالی فرهنگ هند

این جشن در فرهنگ هند یکی از باشکوه ترین جشن ها به شمار می آید. معنای زیبای کلمه ی دیوالی صفی از نور است . در این جشن فانوس هایی روشن میشوند که فلسفه ی آن به اعتقاد هندی ها یعنی روشن کردن چراغ دانش می باشد.

کریشنا

کریشنا

در این روز مقدس هندی ها روزه می گیرند و اینکار را ادای احترم به تولد لورد بزرگ کریشنا می دانند. این جشن یک جشن مذهبی و مهم در فرهنگ هند است که در آن مردم به معابد رفته نماز می خوانند، سرود مذهبی اجرا می کنند و به رقص و پایکوبی می پردازند. عکسها و پوستر کریشنای بزرگ در سراسر شهرها دیده می شود و بچه ها نیز لباس این شخص را برتن می کنند.

همیس

همیس فرهنگ هند

رقص ارواح رقص جالبی است که در این مراسم اجرا می شود. همیس صومعه ای است در ۴۰ کلیومتری شهر لاداخ که این مراسم عجیب در این شهر برگزار می شود. جشنی که دوروز به طول می انجامد و بیانگذار آن “پادماسامباوا ” می باشد. همیس در اواخر ژوئن و یا اوایل جولای برگزار می شود.

فستیوال مارها در فرهنگ هند

فستیوال مارها

این فستیوال عجیب و جالب در برخی از هند هر ساله برپا می شود. مردم کوزه هایی که در آن مارهای سمی وجود دارند را روی سر خود تا معابد حمل می کنند. در این مراسم مردم به رقص و پایکوبی می پردازند و آواز سر می دهند، مارها را با شیر و عسل شستشو میدهند و آنها را در معابد رها می کنند. به گفته ی مردم بومی با اینکه این مارها سمی هستند تابحال در این مراسم کسی آسیب ندیده است.

غذا در فرهنگ هند

اگر سلیقه ی غذایی تندی دارید پیشنهاد می شود سفری به هند داشته باشید چراکه هندی ها غذاهای لذیذ و تندی را سرو می کنند که در هر قسمتی از دنیا نمی توان آنها را یافت.

بنجاری گوشت

بنجاری گوشت

بنجاری یکی از غذاهای عالی و محبوب بین مردم هند است. اجزای این غذا شامل گوشت، پیاز سرخ شده است که در ماست خوابانده میشود و با شعله ی ملایم می پزد.

ایدلی سامبار 

ایدلی سامبار فرهنگ هند

استقبال این غذا بیشتر برای صبحانه است. ایدلی و سامبار دو غذای جداس که در کنار هم سرو میشود. ایدلی به برنج های بخارپز و سامبار به سوپی که از ماهی،شکر و سبزیجات تهیه شده است می گویند.

پاو بهاجی

پاو بهاجی

پاو بهاجی یک غذای اصیل هندی است که از پوره سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، پیازو نخودسبز تشکیل شده است. این غذای خوشمزه بیشتردر فست فودی های هند به عنوان شام یا عصرانه سرو می شود.

 گاته کی سبزی

گاته کی سبزی

غذای لذیذ هندی است که نمیشود از آن گذشت. محتوای داخل آن از آرد، سس تند و سبزیجات معطر است.

دانستنی های جالب در مورد کشور هند

  • بیش از ۶۵ درصد از مردم هند بالاتر از خط فقر هستند. هند مردمان بسیار کوشا و پر تلاشی دارد.
  • مردم هند بجز زبان هندی و انگلیسی که رایج این کشور است؛ به ۱۷ زبان و ۱٫۶۵۲ گویش متفاوت صحبت می کنند.
  • جالب است بدانید، مهد بازی شطرنج هندوستان است و این بازی امروزه به یک ورزش جدی تبدیل شده که در ایران بسیار طرفدار دارد.
  • عدد صفر وجودیت خود را مدیون کشور هند است. برای اولین بار عدد صفر توسط هندی ها به رسمیت شناخته شد و قابل استفاده قرار گرفت.
  • طلاق در هند یک امر غیر طبیعی است. در کشور هند از هر ۱۰۰ ازدواج فقط یکی از آنها موجب طلاق می گردد.
  • کشور هند با ۱۴ میلیون برده یکی از بزرگترین صنعت های برده داری نوین در دنیا را دارد.
  • استنشاق هوای شهر بمبئی معادل مصرف روزانه ۱۰۰ نخ سیگار است.
  • خروج پول این کشور، روپیه، غیر قانونی می باشد.
  • گاوها در بنگان غربی دارای کارت شناسایی عکس دار می باشند.
  • بیش از ۷۰ درصد ادویه جهان متعلق به هند است.
  • ۱۱ درصد از کل طلای جهان در دست زنان خانه دار هندی می باشد که این مقدار از ذخایر طلای آمریکا، آلمان و سوئیس بیشتر است.

همکاران ما