پرسه هایی در فرهنگ ترکیه

ترکیه کشوری که دو فرهنگ اوراسیا و اروپا در آن ترکیب شده و قدمت ۴۰۰۰ هزار ساله دارد. این کشور که از آب وهوای معتدل و شرجی بسیارخوبی بهره مند می باشد و مناسب سفر برای گردشگران طبیعت دوست است. سواحل بی نظیر و زیبای ترکیه، همانند سواحل مدیترانه و آنتالیا جذب توریست بالایی برای این کشور داشته است. زبان مردم ترکیه، ترکی است و همین باعث شیرینی خاصی در کلام آنها می شود، گرچه خود این مردم بسیار خونگرم و مهربان هستند.

آداب و رسوم عجیب و جالب

ترکیه هم مانند سایر کشورها آداب و رسوم جالب و بخصوصی دارد که می تواند بر هر توریستی جذاب باشد. اگر می خواهید به ترکیه سفر کنید، بهتر است این آداب و رسوم، جشن ها و مراسم را بشناسید.

زبان ترکی

۸۸,۰۰۰,۰۰۰ نفر در دنیا به این زبان سخن می گویند. زبان ترکی ریشه در آسیای مرکزی دارد و امروزه خیلی از کشورهای دنیا به جز ترکیه به این زبان سخن می گویند که از جمله ی آن ها می توان به عراق، یونان، بلغارستان، جمهوری مقدونیه، کوزو، آلبانی اشاره نمود. آتا ترک شخصیت سیاسی و نامدار ترکیه در سال ۱۹۲۸، الفبای عثمانی را حذف و لاتین را جایگزین آن کرد. برخی از کلمات روزمره ای که در سفر به ترکیه بسیار کاربردی ست را در اختیار شما قرار می دهیم.

جملات پرکاربرد در ترکیه

فال قهوه در فرهنگ ترکیه

فال قهوه  فرهنگ ترکیه

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در ترکیه می باشد که از آن در مراسم های بزرگ همانند مراسم خاستگاری و حتی عزاداری ها به شدت استقبال می شود. فال قهوه به خصوص در دختران جوان بسیار مرسوم است. در مهمانی های مخصوص فال قهوه بعد از نوشیدن آن کسانی که علاقه به دیدن فال خود دارند نعلبکی زیر فنجان را بر روی فنجان گذاشته و آن را به صورت وارونه می گذارند سپس منتظر گرفتن فال توسط یکی از فالگیرهای جمع می شوند.

شیک پوش بودن مردم ترکیه

استایل

مردم در ترکیه از ترکیب رنگی شادی برای لباس هایشان استفاده می کنند. همانطور که می دانید بسیاری از بهترین برندها ی شیک و معروف از جمله zara،Koton، Sarar، Roman، Que، Machka را کشور ترکیه به خود اختصاص داده است. تور ترکیه می تواند هم برای سوغاتی خریدن و هم برای تجارت پوشاک عالی باشد.

حمام ترکی

حمام های ترک

در زمان پادشاهان عثمانی حمام های ترکی زیادی احداث شدند و با جذب مخاطب بسیاری بهرمند بوده و هستند. یکی از بهترین تجربه های سفر به ترکیه رفتن به این حمام ها و لذت بردن از انواع ماساژ، ریلکسیشن، مراسم سنتی کیسه کشی و استفاده از فضای دلنشین و سنتی این مکان هاست.

حتما بخوانید : سواحل آنتالیا ، قلب تپنده ی ترکیه

جشن ها و روزهای مهم ترکیه

هر ساله فستیوال ها و جشن های زیادی برای جذب توریست در شهرهای مختلف ترکیه برگزار می شود و شخصیت های معروفی برای برگزاری این جشن ها و کنسرت ها به ترکیه سفر می کنند.

فستیوال موسیقی راکن کوک

 فستیوال راکن کوک

از موسیقی می توان به عنوان شادترین و آرامش بخش ترین لحظات زندگی هر فردی نام برد. اگر می خواهید به اوج هیجان در موسیقی برسید، پیشنهاد می کنیم از این جشنواره بزرگ و شاد غافل نشوید. فستیوال ران کوک در شهر استانبول ترکیه برگزار می شود که همه ساله توریست های زیادی را به خود جذب می کند. در این فستیوال هنرمندان معروفی همچون تراویس، ایگی پاپ، پاکیبو، لینکین پارک شرکت می کنند. اگر طرفدار این نوع از موسیقی هستید، حتما برای این فستیوال برنامه ریزی کنید.

فستیوال محلی و جالب کشتی شترها

جنگ شترها فرهنگ ترکیه

این مبارزه را هرگز با مبارزات خروس ها مقایسه نکنید، زیرا این مسابقه جراحتی دربرندارد و شما می توانید با خیال آسوده به تماشای هیجانی این برنامه بایستید. این مراسم در ساحل غربی ترکیه برگزار می شود و موضوع این جنگ، جنگ دو شتر نر برای بدست آوردن یک شتر ماده است.

جشن کودک

روز کودک

روز ۲۳ آوریل در ترکیه روز تعطیل اعلام گردیده که این روز مصادف با اولین روز مجلس در این کشور نیز می باشد. در این مراسم جالب کودکان بر تخت حکومتی نشسته و به صورت نمایشی تصمیماتی را برای کشور می گیرند. در فرهنگ ترکیه این کار جنبه ی استقلال دادن به کودکان را تلقی می کند.

روز بزرگداشت آتا ترک

روز اتاترک

این مراسم برای ادای احترام به بنیانگذار دولت ترکیه، آتاترک برگزار می شود. روز تاریخی ۱۰ نوامبر مراسمی همچون راهپیمایی دارد که طی آن مردم پرچم کشور ترکیه و پوستر آتاترک را در شهر به نمایش می گذارند و این روز افتخارآمیز را هرساله پرشورتر از سال قبل برگزار می کنند.

جشنواره ی بین المللی فیلم استانبول

فیلم استامبول

هنردوستان و هنرمندان هرساله، ماه آوریل در شهر استانبول گرد هم می آیند تا در این جشنواره بزرگ شرکت کنند. این جشنواره که حامی آن یک سازمان غیر انتفاعی به نام بنیاد فرهنگ و هنرهای استانبول است سعی در این دارد که سینمای ترکیه را رو به پیشرفت و ترقی ببرد. در جشنواره فیلم استامبول از سرشناس ترین هنرمندان از تمامی جهان دعوت به عمل می آید که می توانید با آنها دیداری صمیمی تر داشته باشید.

غذا در فرهنگ ترکیه

ترک ها تقریبا ذائقه ای مانند ما ایرانی ها دارند. کباب های خوشمزه ترکی شهرت جهانی دارند و حتما خوردن آن را در سفر به ترکیه فراموش نکنید.

منمن

منمن ترکیه

منمن یک صبحانه ی لذیذ ترکی که می توان برای صبحانه میل کرد. محتوای این غذا ترکیبی از سبزیجات و تخم مرغ است.

هونکار بیندی

بیندی ترکیه

این غذای لذیذ و کامل را در دو وعده ی ناهار و شام می توانید میل کنید. هونکار بیندی مخلوطی از تکه های گوشت بره و پوره ی بادمجان به همراه کره و پنیر کاشار ذوب شده است.

کارنی یاریک

کارنی

غذایی است مثل دلمه بادمجان ایرانی که داخل بادمجان را با گوشتی لذیذ مزه دار شده و جعفری پر می کنند. کارنی یاریک در استانبول و در بین توریست هایی که به این شهر سفر می کنند بسیار طرفدار دارد و در بیشتر رستوران ها سرو می شود.

لاهماجون

لاهماجون

اگر دوست دارید یک میان وعده ی خوشمزه و فست فودی میل کنید، لاهمجون گزینه ای عالی است. این غذا شبیه به پیتزاست و از گوشت چرخ کرده بر روی خمیر تهیه می شود.

چند دانستنی جالب در فرهنگ و تاریخچه ی ترکیه

  • زادگاه بابا نوئل، ترکیه می باشد.
  • صنعت کشاورزی از ترکیه آغاز شده است.
  • اگر علاقمند به تفریحات زمستانی هستید، می توانید طولانی ترین پیست اسکی جهان را در ترکیه تجربه کنید.
  • قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای جهان متعلق به ترکیه است، طوریکه نمی توانید در طول یک روز از تمام آن دیدن کنید.
  • در هر ۱۰ روز یک گیاه جدید در ترکیه یافت می شود.
  • مرکز جهان ترکیه است.
  • اولین کشوری که گل لاله را پرورش داد ترکیه می باشد.
  • می دانید قسطنطنیه که همه ی ما این نام را شنیده ایم، همان استامبول است.
  • با اینکه استامبول بزرگترین شهر ترکیه است اما پایتخت آن آنکارا می باشد.
  • ترک ها برای مراسم عروسی خود دعوت نامه نمی فرستند و به جزء اقوام همه می توانند در این جشن شرکت کنند.
  • تامین کننده ی ۸۰ درصدی فندوق جهان، کشور ترکیه است.
  • مردم ترکیه بسیار وطن پرست هستند و هرگز از کشور خود گله ای ندارند.

فرهنگ ترکیه و آداب رسوم زیبای این کشور و مردم خون گرمش باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای آشنایی با آن به این کشور دیدنی سفر کنند.

برای رزرو تور ترکیه، تور استانبول ، تور آنتالیا ، تور وان و تور کوشی آداسی با ما تماس بگیرید.

دفتر مشهد: ۰۹۱۵۷۲۳۷۸۰۰ — ۳۷۲۳۷۸۰۰ – ۰۵۱

همکاران ما